torstai 16. heinäkuuta 2015

26.-29.6.15 Hurjaa menoa Reinillä myötävirtaan...


Muistathan, että saat kaikki jutun kuvat näkymään suurena, kun klikkaat yhtä kuvaa. Yleensä se kannattanee...

Perjantai  26.6  Mainilta Reinille

                     
Jätimme Frankfurtin marinan normaaliin aikaan klo 9 vieressämme olleen englantilaisen veneen perässä. Päivän ensimmäinen sulku tuli vastaan jo viiden kilometrin ajon jälkeen. Giesheimin kaksoissulkuun (km 28,7, 4,49 m) pääsimme sisään englantilaisveneen perässä viivytyksettä ja sulutus sujui ongelmitta. Ajoimme siistien teollisuusalueiden läpi ja rauhallisemmalla osuudella sain kuvattua joutsenen lentoon lähdön.

Siistiä teollissualuetta
Joutsenen lentoonlähtökiito...

Eddersheimin kaksoissululle (km 15,6, 3,61 m) saavuimme taas englantilaisveneen perässä ja sulutuksessa ei ollut nytkään vaikeuksia. Tällä sululla näimme ensimmäisen kerran levän lisäksi simpukoita.  Niitä oli ollut paljon kesällä 13 mm. Helgolandin sataman seinämissä ja ne tulivat näkyviin aina laskuveden aikaan.
Nämä kolme viimeisintä sulkua ovat kaksoisulkuja (schleussengruppe), niissä on ollut ns. etelä- ja pohjoissulut vierekkäin; molemmissa 2 kammiota, yhteispituus liki 350 m.

Matkalla päivän ja koko Mainin viimeiselle sululle näimme ensimmäisen kerran näillä joilla suuren konttilaivan, sillä vain jokilaivoja on tähän asti tullut vastaan.



 Kuvasin myös taivaalla liitelevän linnun, joka ei ehkä ollut varis… Täällä on myös vielä viinitarhoja ja löytyypä Opelin tehtaatkin.

Kotkako lie...
Kostheimin kaksoissulku (km 3,2, 3,0 m) oli viimeinen sulku Main joella ja viimeinen meille pitkään aikaan, sillä tulimme pian sulusta ajettuamme Reinin kilometrille 496,6.
Kapu palkitsi Mainin antamalla sille kiitosryypyn joen viimeisillä metreillä.



Ajoimme Mainzin kaupungin ohi ja kovaa vauhtia kohti Schiersteinia. Olin tutkiskellut opaskirjaamme ja todennut, että Schiersteinissa on eräässä marinassa pesukone. Ajoimmekin suoraan sisääntulosta etsimämme sataman laituriin ja lähdin etsimään Hafenmasteria. Ja hän oli hyvin pahoillaan, sillä vasta ensi viikolla heillä olisi se pesukone; kehotti kuitenkin kysymään vastapäiseltä klubilta. Ja sieltä kehotettiin kysymään viereisestä suuresta venesatamasta. Vaan siellä vieressähän ei ollut vapaita paikkoja, minne ottaa kiinni, vaan kiinnityimme viimekesäiselle paikallemme Wiesbadenin uimaseuran laituriin. Saimme portin avaimet ja maksoimme yhdestä yöstä. Uwe ja Claudia eivät olleet paikalla, vaan Pariisissa ja senhän tiesimmekin jo etukäteen.

Kävelin lahden ympäri kysymään siitä suuresta marinasta pesukonetta. Yllätyksekseni minulle aukaisi portin englantilaisrouva, jonka olimme tavanneet jo Kölnissä. Hänen kanssaan kävimme tarkistamassa sataman sosiaalitilat, eikä siellä ollut pesukonetta. Rouva kertoi heidän käyneen Mainzissa eräässä kirkossa, jossa on hienoja lasimaalauksia.
Mietimme hetken, että jäisimme vielä toiseksi yöksi ja menisimme bussilla Mainziin kirkkoon, vaan hylkäsimme ajatuksen. Unta päähän ja aamulla eteen- ja alaspäin Reiniä.

Lauantai 27.6 Hurjaa menoa myötävirtaan


Jätimme Schiersteinin suuren venesatamalahden (km 506) vasta yhdentoista maissa, sillä tiesimme pääsevämme etenemään aikamoista vauhtia. Nyt jokiliikennettä oli paljon ja suuret konttilaivat alkoivat olla yleinen näky. Myös hotellilaivoja ja risteilyaluksia tuli vastaa ja meni ohi.  Katselimme Rüdesheimin kohdalla, miltä näyttää hotellilaivan jälkeensä jättämä tavara…



Rüdesheim on tunnettua viiniseutua ja suurten viinitarhojen yläpuolella näkyi Niederwalddenkmal.


Jatkoimme huimaa vauhtia alas Reiniä ja kahdenkymmenen kilometrin päässä kuvasin Kaubin kohdalla mielenkiintoisia kohteita.

Kaubin kuuluisat...

Rüdeshaimista alkaa 30 km pitkä osuus, jossa joen virtaus on erittäin suuri, koska sen uoma on suurten, korkeiden kallioiden takia kapea. Ennen Loreleyin kohtaa annoimme perässämme ajaneen konttilaivan mennä ohitsemme, jotta voisimme sen perässä ”turvallisesti” ohittaa Loreleyn kapean, kovasti virtaavan kohdan.



Selvisimme kunnialla joen kuohuista, muistellen samalla viime kesän menomatkaa, kun ajoimme saman matkan ”zu berg”. Silloin vauhtia oli välillä vain 1 solmu, kun nyt sitä oli pahimmoillaan 11,3 solmua.

Ajoimme St. Goarin Funboat Marinan (km 557) laituriin jo  hyvissä ajoin iltapäivällä ja välipalan jälkeen lähdimme kävellen kaupungille. Tässä kaupungissa on valtavasti turisteja, laskin 13 linja-autoa läheisellä parkkipaikalla. Kaikki kävelijät ja joenvarren polkupyörämatkailijat on ahdettu samalle kävelykadulle, joten tungosta riittää ja ravintoloissa asiakkaita.
Me päätimme lähteä joen toiselle puolelle lautalla. Jonotimme lippuja ja saimme käteemme pinkit nauhat, jotka ilmeisesti toimisivat lippuina myös takaisin päin. Löysimme melkein vahingossa St. Goarhausenista ruokakaupan, kun ensin olimme vierailleet paikallisessa kirkossa. Kävellessämme ostokset Kapun repussa rantaan päin huomasimme lippukassan, josta sai ostaa 5 Euron menopaluu –lipun Loreleyn kalliolle. Nyt saimme käteemme vihreän nauhan ja menimme muiden matkustajien kanssa bussiin.


Kun varttitunnin ajelun jälkeen bussi kaarsi parkkipaikalle, ihmettelimme autojen ja väen paljoutta; emme tienneet Loreleyn olevan niin suosittu turistinähtävyys. Kävellessämme kysyin eräältä ovimieheltä, miksi väkeä oikein menee liput kädessä suljetun portin taakse. Hän kertoi, että siellä alkaisi Unheilig –bändin konsertti. No, sehän se selittikin väenpaljouden. Kiertelimme kalliota, kiipesimme hyville näköalapaikoille ja päätimme vihdoin lähteä takaisin alamaailmaan, joen tasolle. Menimme odottamaan bussia, joita näimme olevan parkissa ainakin kymmenkunta, vaan mikään ei ollut lähtevän näköinen. Sitten eräs bussikuski kertoi, että kyseessä on virallinen konserttikyyditys, ja bussit lähtevät takaisin vasta konsertin jälkeen. Muuta konstia meillä ei olisi päästä pois, kuin odottaa tai lähteä kävelemään. Valitsimme jälkimmäisen, sillä kalliolta oli portaita myöten mahdollisuus päästä ”suoraan” alas. Kun vihdoin olimme tiellä Loreleyn kallion juurella, oli meillä vielä liki 3 kilometrin matka käveltävänä kuumassa auringonpaisteessa lautalle. Takaisin St. Goariin päästyämme kävimme juomassa hyvin ansaitut tummat oluet ja samalla söimme paikallisessa ravintolassa, Hotel am Markt. Ja taas uni maittoi…   
Täältä ylhäältä kävelimme sadat raput alas ja oikealla näkyvää tietä myöten lautalle,
joka juuri ylittää joen
 Sunnuntai 28.6 Pyykkipäivä ja junalla vuorelle

Sunnuntaina oli taas pyykkipäivä, sillä täällä St. Goarissa oli nyt pesu- ja kuivauskoneet. Minä vahdin konetta ja Kapu kävi huoltsikalla tankkaamassa dieseliä. Päiväruokailuksi menimme syömään pitsan puoliksi ja jälkiruuaksi ostimme jäätelöt. Kaupungin yläpuolella on linna, Burg Rheinfels, ja sinne menimme pikku junan kyydissä. Emme ostaneet lippua varsinaisen linnan sisäänpääsyyn, sillä viimeinen kuljetus takaisin alas lähtisi jo reilun puolen tunnin päästä.  Emme halunneet eilisen toistuvan, vaan tyydyimme katselemaan näköalaa ja paikallisen romanttisen hotellin tarjoamia näkymiä.

Burg Rheinfels

Junalla mäen päälle, ja takaisin alas...

Maanantai 29.6 Sateen vangitsija –tilataideteos


Jätimme St. Goarin mukavan marinan tavalliseen aikaan, yhdeksän maissa ja suunnistimme taas jokea alavirtaan. Liikennettä oli paljon ja linnoja kallioiden rinteissä monia sekä pieniä kaupunkeja useita, joihin mihinkään meillä ei ollut veden mataluuden takia asiaa.
Kaksi Naton hävittäjää pelästytti meidät ylilennollaan ja pian Koblenzin ohitettuamme näimme ruotsalaisveneen, jolla oli masto kannella.

Kiinnityimme Remagen Oberwinterin marinaan (km 639) pian kolmen jälkeen ja löysimme ruokakaupan aivan läheltä. Kirkkoon emme päässeet sisälle, sillä se oli lukittuna, vaikka ymmärsimme ilmoitustaulutekstistä toisin. Illalla lähdimme kävelylle hankkimaan kunnon hien ennen suihkua. Kuljimme joen ja satama-altaan erottavan kannaksen päähän, ihailimme Regenfänger –taideteosta, kuvasin täysikuuta ja ihmettelimme vedenkorkeusmerkintöjä.


Regenfänger taideteos...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti