torstai 25. kesäkuuta 2015

14.-18.6.2015

Sunnuntai 14.6.15 Bambergiin tutustumassa

Lähdimme ennen puoltapäivää pyöräilemään kohti Bambergin vanhaa kaupunkia. Marinamme sijaitsee ”saaressa” Kanaalin ja Regnitzin välissä. Jouduimme ylittämään joen sen länsipuolelle, ja risteyksessä oli viitta, jossa kerrottiin turisti-infon olevan 2,4 kilometriä eteenpäin. Pyöräilimme joen vartta kaakkoon ja muutaman mutkan jälkeen saavuimmekin kauniiseen kaupunginosaan Klein-Venedig’iin (pittoreskeja kalastajataloja joen rannalla) ja Unescon maailmanperintökohteeseen, vanhaan kaupunkiin.
"Klein Venedig" Bambergissä

 Bamberg on kuulemma rakennettu seitsemälle kukkulalle ja muutamalle niistä me kiivettiin, kun kävimme ensin Tuomiokirkossa sekä Neu Residenzin ruusutarhassa ja sitten vielä ylempänä Michaelsbergillä katsomassa ulkoa luostarin. Siellä palkitsimme itsemme paikallisella oluella ja upealla näköalalla. Alas palattuamme kävimme syömässä sian niskaa eräässä Biergartenissa. Onneksi tilasimme vain yhden annoksen, siitä riitti yllin kyllin kahdelle nälkäiselle nyhtökypsää lihaa lisukkeineen.
Näköalaa Michaelsbergin kukkulalta

Neue Residenzin ruusutarhaa

Minulla oli mukanani kamera ja siinä keveyden vuoksi vain 50 mm putki. Sillä jouduin ottamaan vähintään kolminkertaisen määrän kuvia, kuin mitä 15-85 millisellä olisin ottanut, ja nyt on kova työ tehdä panoraamoja, jotta saan saman näkymän kuin laajakulmalla olisi saanut. Siispä Bamberginkin kuvista teen kansion vasta syksyllä palattuamme kotiin.
Pyöräilimme takaisin marinaan ja lähdimme veneellä liikkeelle saman tien, suuntana nyt pienen matkan päässä oleva Charlyn marina. Sinne saavuimme kuin tuttuun paikkaa konsanaan, sillä Erica muisti meidät viime kesän vierailusta. Vietimme mukavan illan heidän kanssaan ja päätimme jäädä marinaan kahdeksi yöksi.




Maanantai 15.6.15

Nukuimme aamulla pitkään ja sitten piti ruveta suunnittelemaan kauppareissua. Muutaman sadan metrin päässä oli uusi Kaufland monine myymälöineen. Samalla reissulla täytimme taas parapänikät dieselillä. Uudella käynnillä Kapu osti valkean pressun veneen sadesuojaksi ja pullovettä juotavaksi, koska Marinamme vesi ei ollut ”Trinkwasser”. Illemmalla lähdimme pyöräillen läheiseen kylään syömään. Koko päivän oli ollut kuuma ilma ja siksi meillä oli ”kesävaatteet” päällä, vaan nyt illalla keli olikin viilentynyt, joten vilu meinasi yllättää. Meidät oli neuvottu Gasthof Mainlustiin  ja sinne menimmekin. Tarjolla oli paistettua maksaa perunasalaatin kanssa ja se oli erinomaista. Annos maksoi 6 € ja siinä oli maksaa valtava kasa. Jaksoin syödä kaiken, sillä ei sitä herkkua olisi raaskinut jättää syömättä.
Fillaroimme vielä kylän kirkolle ja hautuumaalle ennen veneelle paluuta. Ja eikun pyörät veneeseen ja nukkumaan.

Vierethin kirkko


Tiistai 16.6.15


Aamulla hyvästelimme Charlyn ja Erican ja lupasimme palata joskus autolla, ei enää veneellä. Edessämme oli heti sulutus, Viereth (km 380, 6,0 m). Saavuttuamme sululle oli meidän odotettava puolisen tuntia ennen sisään pääsyä. Sulutus oli sitten taas reilussa varttitunnissa ohi.
Seuraava sulku, Limbach  (km 367, 5,36 m) oli kaksikammioinen ja valot opastivat meidät sen pieneen kamariin. Nopeasti ja vaivatta pääsimme taas pohjalle ja ulos kammiosta. Vettä ja virtaa säästyy kun yhdelle alukselle lasketaan vesi vain yhdestä kammiosta, joka on noin puolen sulun mittainen. Nämä 2-kammioiset sulut ovat 300 m pitkiä ja 12 m leveitä.
Puolen päivän jälkeen oli vuorossa Knetzgaun (km 360, 4,24 m sulku), jonne oli matkaa vain 7 kilometriä. Pääsimme ajamaan suoraan sulkuun ja jo reilun 10 minuutin päästä ulos sulusta.

Poppeleilla on kukintansa jo ohi ja ilma on ollut monin paikoin sakeana lenteleviä siemeniä, joita on siis tosi paljon. Veden pintakin on paikoin ollut valkean kerroksen peitossa, nyt joessa uiskenteli vain valkoisia palleroita.

Charly oli kehunut marinassaan eilen, että heillä on nyt niitä suuria Kanadan hanhia. Niitä valkoposkihanhia näyttääkin olevan jo monin paikoin; eivät taida tietää, että ne saattavat muodostua maan vaivaksi…

Ottendorfin (345, 7,59 m) sululle saavuimme vähän ennen kahta ja sieltä oli tulossa laiva ylös eli "zu Berg". Emenuel IV paatin peräosassa oli varsinainen puutarha, mielenkiintoinen näky. 


Sulutukseen pääsimme erikoisen kuljetuksen vanavedessä: Strompolizein vene ilmeisesti työnsi ja  hinaaja veti ja välissä oli mitä ilmeisemmin sulkuportti. Joten varttitunnin olimme joutuneet odottelemaan sulutukseen pääsyä, joka sitten oli tutussa ajassa, reilu 10 minuuttia, ohi.


Nyt alkoi näkyä taas viinitarhoja ja linnoja ja välillä näytti kuin olisimme ajaneet oikein suurta alamäkeä. Lähestyimme Schweinfurtin kaupunkia, jossa viime kesänä olimme yöpyneet kaupungin keskustan rantamuurissa.

Alamäki Mainilla...
Nyt jäimme rantamuuriin museonosturin alle ennen kaupungin keskustaa. Eteemme tuli hotellilaiva, joka lähti liikkeelle puolen yön jälkeen käytettyään sitä ennen koneitaan parin tunnin ajan; aikamoinen riesa meille nukkumista yrittäneille.


Teimme kävelylenkin keskustaan ja samalla kauppareissun ennen ruuan laittoa. Kaupasta ostamamme tuotteet maksoivat yhteensä 2,36 €, joten ei ollut kallista…

Keskiviikko 17.6.15

Aamulla olimme ensimmäisellä sululla, Schweinfurth (km 332, 4,67 m) jo ennen yhdeksää ja pääsimme suoraan sisään. Sulutus oli ohitse totutussa varttitunnissa. Päivä oli kuuma ja taivas kirkas, kunnes puolen tunnin ajon jälkeen näimme pilven ja sen tekijän.
Lähestyässämme Garstadtin sulkua (km 323, 4,69 m) näimme edessämme Stella Maris –laivan, joka ajoi pian sulkuun ja me pääsimme sen perässä. Parinkymmenen minuutin kuluttua ajoimme peräkkäin ulos sulusta. Oikeastaan sulkuun ei kannata pienveneen ajaa, ennen kuin jokilaiva on paikkaansa pysähtynyt, eikä ulos sulusta ennen kuin isompi alus on päässyt sulusta kokonaan pois, sillä laivan perässä on aikamoinen pyörre, joka vaikeuttaa ainakin meidän veneemme ohjausta liian paljon.
Tunti edelliseen sulutukseen ajamisesta oltiin taas jo uudella sululla. Nyt vuorossa oli Wipfelt (km 316, 4,31 m) ja kuten aiemminkin näillä matalilla suluilla, parinkymmenen minuutin päästä olimme taas alempana ja ulkona.
Mainin kilometrillä 305,6 jouduimme ajamaan kanaaliin, sillä itse joki tekee aikamoisen mutkan ja sitä myöten voivat ajaa vain aivan pienet veneet (syvyys < 1m), joille on oma sulkunsa. Juuri ennen kuin kanaali viiden kilometrin päästä loppui, olimme taas sululla, Gerlachshausen (km 300,5, 6,3 m) ja tietenkin Stella Maris’in perässä. Sulusta nousi jokilaiva ylös ja välittömästi sen jälkeen pääsimme sisään. Täällä näin ensimmäisen kerran, miltä sulun seinämän melkein inhottavan vihreän musta levä näyttää normaalitilassaan, vedessä. 




Tällaisen pitkän sulun sulutus laivan perässä kestää hieman kauemmin, koskalaiva lähtee hitaasti liikkeelle ja me odotamme, että se on kokonaan ulkona, ennen kuin itse lähdemme liikkeelle. Tässä sululla aikaa kului sisään ajosta ulkona oloon noin 23 minuuttia.

Seuraavalla sululla Dettelbach (km 295, 5,5 m) jouduimme pettymään sujuvaan sulutukseen: Stella Maris ajoi sulun toiseen kammariin yksinään, me jouduimme odottamaan, ja ylös tuli reilun puolen tunnin kuluttua laiva, Tiamo. Siis tunnin odotus ennen sulkuun pääsyä.
Kilometrillä 286 hakeuduimme Segel- und Sportclub Kitzingen’in marinaan. Ensimmäinen yritys päättyi pohjaan parikymmentä metriä ennen laitureita. Laiturille tuli mies, joka viittoili käyttämään toista reittiä, suoraan virrasta kohti marinaa. Sieltä sitten pääsimmekin varovasti luodaten laituriin ja kävimme maksamassa vaaditun yöpymismaksun, 17 €, Hafenmeisterille, joka näytti meille sosialistiset, siistit tilat.
Me tarvitsimme täydennystä veneen vesisäiliöön. Vaan rannalta ei löytynyt raanaa; sellainen oli vain mäellä, klubirakennuksen takana. Eikä meidän sitten auttanut muu kuin kantaa ämpärikaupalla vettä veneen tankkiin. Samalla täytimme keitto/juomavesipullot raikkaalla vesijohtovedellä.

 Torstai 18.6

Aamulla jätimme Kitzingen marinan vasta 10 maissa ja heti oli edessä sulutus. Kitzingen sululle (km 284, 3,66 m) pääsimme ajamaan suoraan sisään ja itse sulutus meillä sujui taas helpohkosti. Olimme ulkona varttitunnissa ja jo puolen tunnin kuluttua uudella sululla. Marktbeitin sulustakin (km 275, 3,31 m) selvisimme vajaan puolen tunnin odottelun jälkeen varttitunnissa sujuvasti ulos ja paikallemme ajoi heti jokilaiva ”zu Berg”.
Tunti edelliseen sulkuun ajosta näimme edessä taas uuden sulun. Grossmansdorfin sululla (km 269, 3,4 m) kaikki sujui hyvin ja matka jatkui 10 kilometriä seuraavalle sululle.
Randersackerin sululle (km 259, 3,3 m tulimme) ennen kahta ja jouduimme odottelemaan yli tunnin, ennen kuin sulusta tuli ulos hotellilaiva. Vielä senkin jälkeen odottelimme hetken, kunnes takaamme tuli laiva ja pääsimme sen jälkeen itsekin sulkuun. Vasta puoli neljän maissa olimme taas joella.  Lähestyimme nyt Würzburgin kaupunkia ja joki näytti valuvan alamäkeen oikein kunnolla. Kyllä meillä olikin solmun verran myötävirtaa, vaan maisema näytti siltä kuin joki todella virtaisi alamäkeen.

Lähestymme Würzburgia...
Würzburgissa on sulku keskellä kaupunkia, vaan tässä kauniissa, vanhassa kaupungissa ei ole meille sopivaa marinaa. Niinpä päätimme jäädä sululle yöksi. Kiinnityimme sulun voimalaitoksen puoleiselle sivulle ja Kapu lähti katsomaan, pääsisikö siitä paikasta kaupunkiin. Sulkumestari oli kuitenkin huudellut hänelle, ettemme voi jäädä siihen ja saman tämä kertoi myös minulle WHF:llä. Minua hän kuitenkin neuvoi, että kaupungin puoleisella rannalla voisi Arte Noah-laivan eteen kiinnittyä. Olimme sen paikan jo tarkistaneet ja siellä oli liikennemerkin mukaan vain 1,5 m vettä. Kapu lähti kuitenkin luotaamaan varovasti ajaen neuvottua paikkaa ja iloksemme pääsimmekin aivan rantamuurin viereen. Saimme veneen hyvin kiinnitettyä ja pihdeillä saimme sopivasti kohdallamme olleen portinkin auki. Nostimme fillarit rantaan ja lähdimme ajamaan etelään, kohti keskustaa. Jätimme pyörät lukkoon kauniin kivisillan, Alta Mainbrücke, alle ja kävelimme sillan edestakaisin. Se muistutti hieman Prahan Kaarlen siltaa, vaikka olikin vaatimattomammin koristeltu.  Kävimme myös kolmessa kirkossa ja ruokakaupassa ennen veneelle palaamista. Ihan antoisa päivä…
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti