maanantai 1. kesäkuuta 2015

26.-30.5.15 Vihdoin liikkeelle...

Tiistai 26.5.

 Sadekuuroja oli koko aamun, ja kun olimme lähdössä kiipeämään seudun kuuluisammalle näköalapaikalle, niin seudun yllätti koko kevään rankin sadekuuro. Odottelimme sen loppumista marinan huoltorakennuksen räystään alla, eikä sen vihdoin loputtua ollut enää mitään mieltä lähteä märkään maastoon kuljeksimaan.



Palasimme siis veneelle ja aloimme suunnitella huomista lähtöä. Sovimme Franzin kanssa talvehtimismaksusta ja avaimen palauttamisesta.
 Sen jälkeen lähdimme hotellille saunomaan. Wellnes-maailmaa oli viimekesän jälkeen remontoitu, koska nyt saunoja oli jo 4 erilaista. Infrapunasaunaa lukuun ottamatta kävimme ne kaikki läpi, ilman uimapukuja, kuten kaikki muutkin. Saksassa siis kaikki saunovat yhtä aikaa samoissa tiloissa ja pyyhe kiedotaan ympärille vasta saunan ulkopuolella. Lauteilla paikalliset ovat koko ajan pyyhkeen päällä; me kuitenkin jätimme pyyhkeemme kuivempiin tiloihin ja istuimme vain peflettien päällä. Tämä erinomainen kokemus (sauna  ja uinti) ei maksanut meille mitään, vaikka viime syksynä pulitimme siitä muistaakseni yhteensä 8 Ekua.

Keskiviikko 27.5.

Heräsimme aamulla sateettomaan ilmaan. Olimme valmiit jättämään Schlögen Marinan
puoli yhdeksän aikaan ja suunnistimme Tonavaa vastavirtaan.

Schlögenin mukava marina jää taakse...

Päivälle tuli pituutta 10 tuntia; matka eteni hitaasti, koska vastavirta oli kohtuullisen voimakasta. Pääsimme pilvisessä, sadekuuroisessa kelissä kuitenkin Passauhun asti, vaikka olin kuvitellut matkaa liian pitkäksi. Matkalla oli kaksi sulkua, Jochenstein ja Kachlet. Ensimmäisestä pääsimme nopeasti ylös, mutta Kachletissa jouduimme odottamaan perässämme tulevaa hotellilaivaa yli tunnin ajan. 

Kachletin sululla jouduimme odottamaan yli tunnin...
Saavuimme MYC-Passaun laituriin siis vihdoin 10 tunnin ajon jälkeen klo 18.20.  Matkalla meillä oli molemmilla kunnolla päällä ja pipot päässä, sillä ilma oli aika koleaa. Perillä Kapu sai sovittua erään paikallisen veneilijän kanssa campingaz- pullon täytöstä perjantaiaamuksi, joten hyvillä mielillä pääsimme eilisen ruuan lämmitykseen ja nukkumaan.

Torstai 28.5.

Herätys oli jo kahdeksalta, kun kaasunhakija koputteli veneen kylkeen. Hän ilmeisesti luuli, että meiltä oli kaasu kokonaan loppu, kun hän toi meille kahden kilon vajaan pullon kaasua. Pullo oli kuulemma hänelle tarpeeton. Me jatkoimme sitten vielä uniamme hetken aikaa, ennen kuin nousimme lopullisesti ylös. Suunnistimme puolen päivän aikaan bussipysäkille mennäksemme Passauhun linja-autokyydillä. Ennen kuin olimme toisessa alikulussa, pyyhälsi bussi jo pysäkiltä eteenpäin. Kun seuraava tulisi vasta tunnin päästä kävelimme pari pysäkinväliä eteenpäin, Heiningin kylälle. Löysimme Edekan, edullisen ruokakaupan, ja päätimme käydä siinä ostoksilla paluumatkalla.
Bussinkuljettaja möi meille perhelipun, joka oli ilmeisesti halvempi kuin olisi ollut kahden hangen meno ja paluumatkat, ihan fiksua, Passaussa kävimme päiväpalalla samassa konditoriassa kuin viime kesänäkin nauttien sämpylät ja mansikkaleivoksen kahvin kera, yhteensä 10 €; ihan kohtuullista.
Minulla ei ollut kameraa mukanani, vaan kuvasin joitain paikkoja pillerilläni. Pitääpä yrittää siirtää niitä kuvia läppärille ja liittää myöhemmin tähän juttuun… 
Ilma oli aika lämmin ja aurinkoinen, minulla päässä musta pipo, joten ostin uuden päähineen: olkihatun! Ja se päässä oli mukava käydä kirkossa ja päiväoluella…
Takaisintulomatkalla jäimme siis 2 pysäkkiä ennen marinaa pois bussista ja kävimme kaupassa. Kyllä oli ilo ostella ruokatarvikkeita, jotka maksoivat vain puolet Schlögenin ”supermarketin” hinnoista. Kävelymatka veneelle ei ollut kovin kivinen ja illalla kävimme siisteissä suihkuissa.

Vene oli MYC-Passaun vierasvenepaikalla, joka on joessa. Yöllä ohi kulki muutamia joki- ja hotellilaivoja, eivätkä ne aiheuttaneet juuri veneemme keikkumista. Vaan kun ohi aamulla ajoi puskuproomun hinaaja, niin luulimme veneemme hyppäävän laiturille. Aallokko oli niin kova, että vene tosiaan pomppi ja kallisteli, tavaroita tippui lattialla ja pelästyimme kovasti. En muista moista keikutusta aikaisemmin kokeneenikaan.

SeijMer Passaun marinassa

Perjantai 29.5.

Aamulla kaasunhakija tuli sovittuun aikaan ja kyyditsi Kapun läheiseen camping-myymälään. Sieltä tämä sai kaasupullon täytettyä, siis vaihdettua täyteen. Paikka oli ollut niin lähellä, että jos olisimme tienneet sen, olisimme kävellen saaneet itsekin pullon haettua. Vaan autolla haku sujui nopeasti, eikä kuski halunnut maksua palvelustaan.
Aamu oli aurinkoinen, joten lähdimme vähissä vaatteissa liikkeelle. Matkalla jouduimme kuitenkin välillä lisäämään vaatetta, sillä auringon mentyä pilveen, viileni ilma huomattavasti. Pääsimme 6 tunnin ajon jälkeen Hofkirchenin marinaan.

SeijMer Hofkirchenin marinassa...

Kävimme läheisellä huoltoasemalla tankkaamassa kanisterit dieselillä. Samalla reissulla kävimme taas kaupassakin ja kanistereitten ja muiden ostosten kotiuttaminen oli helppoa, kun käytössä on nyt Münchenistä ostamamme kärry. Kylällä on myös kirkko, jossa tietenkin kävimme.





Juuri kun pääsimme kauppareissulta veneelle, alkoi yht’äkkiä ukkosmyräkkä, joka ei tosin kovin kauaa kestänyt, mutta vettä tuli runsaasti. Olimme ennättäneet, kovin paljoa itse kastumatta, levittää ja kiinnittää pressun sadekatokseksi ja se onneksi kesti tuulen tuiverruksen.

Illalla kävimme syömässä kylällä kreikkalaisessa ravintolassa. Juomineen ruokamme maksoi 16 €, joka oli todella halpa hinta maukkaasta ateriasta. Tosin söimme yhden suuren annoksen puoliksi ja se riitti mainiosti.

Lauantai 30.5.15

Lähdimme aamulla taas ajoissa liikkeelle. Hafenmeister oli illalla ihmetellyt pienitehoista konettamme (30 hv) ja syväystämme (170 cm). Hän oli  varoittelut pysymään poijujen välissä ja kertoi, että suuri vastavirta helpottaisi Deggendorfin jälkeen. Ja vastavirta olikin todella suurta, vauhtimme putosi muutaman kerran jopa alle 2 solmun. Deggendorfiin oli matkaa 27 km ja muutama kilometri ennen marinaa vastavirta oli suurimmallaan, kun Isar-joki laski Tonavaan. Ja heti ohitettuamme joen suun vauhtimme nousikin, kun vastusta oli enää vain noin 2 solmua.

Isar- joki laskee Tonavaan...
Saavuimme pian Deggendorfin suojasatamaan ja saman pursiseuran laituriin kuin viime kesänäkin, nyt vain laiturin takapäähän. Kiinnittäytymisessä oli apuna kolmen miehen vastaanottokomitea, joka auliisti neuvoi meille avainten yms paikat. Kerroimme olleemme samassa paikassa jo viime kesänä, vaan nämä miehet eivät sitä muistaneet. Emme siis olleetkaan jättäneet joka paikkaan unohtumatonta muistoa itsestämme…

Lähdimme pian kävelemään tuulisen säähän kohti kaupungin keskustaa. Vaikka rannassa tuuli tuntui kolealta, niin kaupungin keskustassa tuli auringossa hiki. Onneksi kirkoissa oli viileää. Kävimme ensin Mariä Himmelfart (Marian taivaaseen astumisen?)-  





  














 ja sitten St. Martinin kirkossa

 Eipä ollut taaskaan vaikeuksia uneen pääsemisessä...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti