Sunnuntai 31.5.
Deggendorfissa marinan suihkutiloissa oli kiva koristelu... |
Kapu sai vesiletkun ja raanan auki noilta ihmisiltä, kiitos heille... |
Suunnistimme taas vastavirtaan; matkaa seuraavaan paikkaan olisi aika paljon, riippuen siis siitä, kuinka matka etenisi. Olimme henkisesti valmistautuneet jäämään sululle yöksi, koska meille sopiva marina olisi vasta Regensburgissa, liki 90 km päässä. Onneksi äkkäsimme navigointikirjasta WSA:n (Wasser und Schiffartsverwaltung des Bundes) sataman Straubingista, vain 40 km päästä. Kirjan mukaan pitäisi soittaa kysyäkseen lupaa yöpymiseen; me kuitenkin rohkeasti, vaikkakin varovaisesti luodaten, ajoimme muutaman kilometrin matkan Wehrarm Straubingia (Tonavan uoma sulkukanavan vierellä) pitkin melkein kaupungin keskustaan.
Straubingin WSA:n Bauhafeniin ajettiin oikealla olevan proomun editse, täältä katsoen... |
Ja päiväpalan nautittuamme lähdimmekin liikkeelle. Satama-alueelta
oli vaikea päästä pois, portti oli lukittu. Kävelimme sitten kaupungista
poispäin jonkin matkaa ja pääsimme tielle, jossa ajoportti oli auki. Hieman
matka kasvoi, vaan pääsimme pian sillan yli keskustaan. Suunnistimme viittojen
mukaan vanhaan kaupunkiin, ihailimme raatihuonetta ja toria (samannäköisiä
paikkoja vanhoissa kaupungeissa täällä on…), vierailimme parissa kirkossa ja
kävimme syömässä taas kreikkalaisessa pienessä ravintolassa.
Palatessamme veneelle löysimme onneksi kaupungin puoleisesta
aidasta portin, joka oli ”auki”. Säästyimme siis monen sadan metrin
vaellukselta satama-alueen ympäri. Yöllä oli hyvin rauhallista; joella ei ollut
liikennettä, joka olisi aiheuttanut veneen keinumista.
Siellä SeijMer tikkaiden kohdalla. Kuva kaupungin puolelta, jossa aidassa portti auki... |
Maanantai 1.6.15
Pian ylösnoustuamme ajoi satama-altaaseen kaksi virallisen
näköistä venettä. Kapu meni kannelle ihmettelemään tilannetta, jolloin toisesta
veneestä oli viitattu, jottei mitään hätää, tämä siis Kapun tulkinta asiasta.
Lähdimme kuitenkin melko nopeasti liikkeelle, sillä näytti, etteivät veneet
mahtuisi altaan perille. Joten siis vapautimme niille kiinnityspaikan.
Matka Straubingin sululta (km 2322, korkeus 7m) Geislingin
sululle (km 2354, korkeus 7,3m) oli melkein asumatonta seutua, jossa joki
mutkitteli kovasti. Molemmista suluista pääsimme ylös yksinämme, eikä meidän
juuri tarvinnut odotella sulutusta. Geislingin sulun jälkeen alkoi 5 km
pituinen osuus, jossa ei ollut reunamerkkejä, mutta ajouoma mutkitteli kapeana
leveässä joessa. Ja se väylä mutkitteli puolelta toiselle, koska joessa oli
kolme kalanrauhoitusaluetta (Fishruhezonen). Alueet oli merkitty keltaisin
merkein ja kirja varoittaa pysymään väylällä…
Ennen toista sulkua oli ruoppaustyömaa, jonka ohipääseminen oli hieman vaikeaa, kun emme tienneet koska puskimen ja proomun saa ohittaa. Pääsimme kuitenkin turvallisesti ohi työmaasta.
Ennen toista sulkua oli ruoppaustyömaa, jonka ohipääseminen oli hieman vaikeaa, kun emme tienneet koska puskimen ja proomun saa ohittaa. Pääsimme kuitenkin turvallisesti ohi työmaasta.
Kahdeksan kilometriä ennen Regensburgia on mielenkiintoinen
nähtävyys. Walhalla on korkealla vuorenrinteellä sijaitseva marmorirakennus,
joka muistuttaa kreikkalaista temppeliä. Sen rakennutti Baijerin kuningas
Ludvig I vuosina 1830–42. Siellä on saksalaisten merkkihenkilöiden rintakuvia
ja muistolaattoja. Yritimme päästä rantautumaan Walhallan kohdalle, Siellä oli
monta laituria, mutta kaikki olivat varatut risteilyaluksille, joten jatkoimme
matkaa.
Nyt meillä oli siis suuntana Regensburg, jossa jo
menomatkalla Tonavaa alas viime kesänä olimme yöpyneet ja tutustuneet kaupunkiin
ja sen vanhaan, historialliseen osaan.
Koko päivän oli ollut aika kuuma, melko aurinkoista ja
onneksi tuulista, Vasta aivan marinaa lähestyessämme peittyi taivas tummiin
pilviin. Kun olin käynyt maksamassa satamamaksun kahdelta yöltä, ennätin juuri
veneelle, kun alkoi kova rankkasade. Olimme onneksi heti kiinnittäydyttyämme
laittaneet pressun sitloodan peitoksi, joten saatoimme ihailla sadetta kuivassa
ulkotilassa.
Ruokailtuamme pääsimme suihkuun, jota olimmekin jo
kaivanneet muutaman päivän. Puhtaat lakanat punkkiin ja taas uni maittoi. Minua
tosin on ruvennut vaivaamaan ikävä alaselkäpakotus ja jouduin nousemaan ylös
mukavasta vuoteesta ja otin särkylääkkeen, jotta sain nukuttua.
Taustalla Bunkerboot ankkuroituna Tonavaan |
Tiistai 2.6.15
Regensburgissa ei aamulla onneksi ollut kiire minnekään ja nukuimme
pitkään, kunnes aurinko herätti meidät. Aamuyöstä oli satanut hieman, vaan
päivästä tuli kuuma ja onneksi taas tuulinen. Kapu oli eilen tyhjentänyt
dieselkanisterit tankkiin ja nyt meillä oli edessä niiden täyttö. Tyhjät
kanisterit kiinni nokkakärryyn ja tielle. Olimme viime kesänä käyneet
lähimmässä ruokakaupassa, jonne tosin oli matkaa kävellen noin 3 km, joten
tiesimme tien. Minä vedin kärryä menomatkalla, joten Kapu sai säästää voimansa
tulomatkalle.
Ruokakaupassa meille tuli huolia: tännekään ei käynyt Visa-
eikä Master Card –luottokortti, eikä meillä ollut käteistä kuin 60 Euroa. No
runsaatkaan ostoksemme eivät maksaneet kuin 24 €, joten ei syytä huoleen.
Huoltoasemalle sitten tietenkin kävi luottokortti ja sen kunniaksi ostimme
kalliit (2.30 €/kpl) Mövenpick -jäätelöt.
Kotimatka olikin sitten tosi rankka. Kärryssä ei ollut
painoa kuin vain noin 45 kg, mutta aurinko porotti, matkalla oli muutama
ylämäki ja yhdet pitkät portaat alas. Kyllä Kapu oli naatti, kun pääsimme
takaisin veneelle.
Minulla ei ollut kameraan mukanani ja pilleri oli repussa
ruokaostosten kanssa. Joten kun en voinut kuvata tienvarren kukkaloistoa, niin
keräsin kimpun mukaani ja kuvasin sen sitten illemmalla. Tosin kukat olivat
silloin jo hieman nuukahtaneet.
Päätimme jäädä tänne vielä yhdeksi yöksi ja yrittää huomenna
mennä bussilla Walhallaan, vaikka rakennukseen päästäkseen onkin noustava yli
300 porrasta…
Regensburgista lisää viime kesän jutussa
Regensburgista lisää viime kesän jutussa
Keskiviikko 3.6.15
Emme aamulla jääneetkään rauhassa venyttelemään emmekä
yrittäneet sinne Walhallaan. Kapu valmistautui lähtöön ja niin oli tietysti
minunkin tehtävä. Edessä oli nyt viimeinen koetus varsinaisella Tonavalla.
Regensburgin sulku
oli pian lähdön jälkeen (km 2379, h=5,2m); siihen sulutukseen pääsimme
välittömästi yksin, joten matkaan ei tullut viivästystä.
Seuraava sulku Bad Abbach (km2397, 5,7m) oli sitten
viimeinen sulku Tonavalla, ainakin meille. Siinä jouduimme odottamaan kymmenen
minuuttia jokilaivaa, joka onneksi tuli ilmeisesti ihan perässämme, sillä emme
edes ehtineet kiinnittyä odotuslaituriin, kun jo pääsimme laivan perässä
sulkuun.
Tässä sulussa ei ollut kelluvia pollareita, kuten Regensburgin
sulussa sulussa oli ollut. Silti pärjäsimme tavanmukaisesti sen liki
6 metrin nousun. Mitä nyt Kapu huuteli minua vetämään ja pitämään, liikkumaan
eteen, taakse ja pysymään paikallani ja vihdoin työntämään. Siis ihan normaalia…
Bad Abbachin sulun seinämät olivat hyvin öljyiset... |
Joilla aina sulun yläpuolelle päästyä vastavirta heikkenee,
ja niinpä nytkin Regensburgin sululta ajettuamme pari kilometriä, oli vauhtimme
jonkin aikaa huimat 6 solmua tunnissa, mikä siis vastavirtaan
ajettaessa on tosi paljon. Pahimmillaanhan eteneminen Tonavalla oli ollut vain
0,7 kn/h. (1,3 km/h). Seuraavan sulun alla vauhti taas hiljeni; kuitenkin hyvin
sujuvasti, kolmessa ja puolessa tunnissa, tuli päivämatka 23 km ajettua.
Saaliin (Saal an der Donau) päästyämme laittoi Kapu fillarini ajokuntoon; omansa
hän oli huoltanut ja kokeillut jo Regansburgissa. Lähdimme tuttua reittiä 1,5 km
matkalle Saalin keskustaan rahaa repimään. Ja pian löysimmekin seinän, josta sai
käteistä. Ja onneksi se seina oli pankkikonttorin sisällä, jäähdytyskoneen alla,
sillä ulkona oli 30 asteen helle.
Lompakot pullollaan jatkoimme matkaa muutama
sata metriä itään päin, VPK:n viereiselle tontille, jossa on Netto-myymälä. Miten
hitossa tuo Kapu saattoi etukäteen muistaa viime kesästä tuon Freiwillighfeuerwehrinkin…
Palattuamme veneelle oli taas siestan aika, illemmalla
kävimme suihkussa ja Riverside-ravintolassa pitsalla. Toisen ison pitsan otimme
tänne veneeseen mukaan, sillä niin isoja ne, että jo yhdestä ylitäytyimme. Ravintolaan saattoi maksaa luottokortilla(debit), kun vielläkään kauppaan korttimme eivät kelvanneet.
Emme saaneet satamamaksua maksettua enää iltapäivällä, joten
se jää huomisaamuun. Vietämme torstain vielä täällä, jos vaikka menisimme
tutustumaan Kelheimiin
Torstai 4.6.15
Ei tullut tänään Kelheimin vierailusta mitään. Ulkona on siis niin helle, että näin valkoiselle yli 30
asteen lämpötila ja 5 km pyöräily paahtavassa auringossa olisi hupaa hengelle.Peitot ja patjat ovat ulkona tuulettumassa paahtavassa auringossa. Kiva illalla käydä kuumaan vuoteeseen ;)
Tämä on siis
lepopäivä meillä ja Baijerilaisilla "faiertag", eli jonkinlainen pyhäpäivä ja kaikki kaupat kiinni. Virpi kertoi juhlapäivän syystä: "pyhän ruumiin juhla", eli Fronleichnam, helluntaihin liittyy ja kouluissa ollut tämä ja viime viikko lomaa".
Kävimme kasaamassa fillarit kannelle, täytimme vesitankin ja juomavesipullot, siinä päivän tehtävät Roikuimme netissä suuren osan päivää, vaikka yhteys ei koko aikaa ollutkaan kunnollinen. Niinpä saan tämän blogini kohta julkaistua, jos nettiyhteys ei petä...
Lisää juttua ja kuviakin tästä Saalista viime kesän jutussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti