Lauantai 6.6.15
Aamuyöstä, kun olimme Berchingin sillan alla, alkoivat joki-
ja hotellilaivat kulkunsa ja ohi ajaessaan heiluttivat venettämme melkein
häiriöksi asti.
Main-laiva mahtuu juuri ja juuriBachhausenin sulkuun |
Lähdimme sillan alta Berchingistä matkaamaan kanaalia
eteenpäin jo ennen kahdeksaa. Viiden kilometrin päässä oli Bachhausenin sulku (km
115, 17 m). Siitä tuli ensin ulos kaksi laivaa ja me pääsimme sulutukseen
sujuvasti Main-laivan perässä.
Sulutuksessa ei ollut vaikeuksia ja olimme
ulkona puolessa tunnissa. Sulutimme
ylöspäin viimeisen kerran tämä kesänä. Tästä eteenpäin olemme ”talfarer”, emme
enää ajaisi ”zu berg”. Tämä Bachhausenin sulku on eräänlainen käännekohta
matkalla Pohjanmereltä Mustalle merelle, sillä siitä virran suunta merkitään
alas päin molempiin suuntiin. Matka jatkui nyt Main-aluksen tahtiin, rauhallisesti noin 5:ttä
solmua. Meidänhän ei kannattanut ohittaa sitä Mainia, sillä olisimme vain
joutuneet odottelemaan sitä seuraavalla sululla.
Ohitimme Euroopan vedenjakajan puolentoista tunnin ajon
jälkeen. Se on merkitty maastoon ”mahtavalla” betonimuurilla ja vedenjakajan
itäpuolella virtaavat vedet Tonavaan ja länsipuolella Reiniin. Silloin olimme
matkamme korkeimmalla kohdalla, 406 metriä merenpinnan yläpuolella. Myös veneen
gepsu eli paikallistamislaite kertoi suuren korkeuden jotain yli 1360 jalkaa,
joten olimme oikeesti ylhäällä, purjeveneeksi…
Mainin perässä saavuimme Hilpolsteinin sululle (km 99, 24,7
m), jolta kauko-ohjataan edellistä ja kahta seuraavaa sulkua. Ihmettelimme, kun
Main hidasti vauhtinsa, kunnes tajusimme sen tietävän/huomaavan, että sulku ei
ole vapaa. Radiopuhelimeen sulunhoitaja vastasi jotenkin siihen malliin, että
on joitain vaikeuksia, ja kehotti kiinnittymään odotuslaituriin. Ohitimme siis
Mainin ja menimme jonon jatkoksi kahden laivan perään, Main-laiva ei mahtunut odotuslaituriin. Siinä sitten meni 50
minuuttia, kunnes ne kaksi kauemmin odottanutta laivaa pääsivät sulkuun ja Main kiinnittyi seuraksemme. Me
odottelimme vielä reilun tunnin kuuman, varjottoman laiturin kyljessä, ennen
kuin pääsimme Mainin perässä puolen tunnin sulutukseen.
Main hidastaa vauhtinsa, kun sululla on ruuhkaa... |
Siis tällä kauko-ohjauskeskussululla kului aikaa 2 ja puoli
tuntia, huhuh…
Puolen tunnin ajon jälkeen oli vuorossa Eckersmühlen sulku
(km 95, 24,7 m), jonne taas pääsimme ajamaan suoraan Mainin perässä. Koko
korkean sulun vesimäärä oli laskettu pois vain 15 minuutissa ja me olimme
alhaalla; ulos ajoimme klo 14.12, kun sisään olimme päässeet klo 13.43.
Vuorossa oli nyt Leerstettenin sulku (km 84, 24,7 m) klo
15.50, josta selvisimme taas nopeasti ja suhteellisen vaivattomasti. Viiden
kilometrin ajon jälkeen ajoimme tie ja joen yli, sillä olimme Schwarsachin
kanaalisillalla. Matalasta veneestä ei juuri pääse alla olevaa maisemaa
ihailemaan, vaan sainpa kuitenkin kuvaan pätkän tietä todisteeksi.
Maantie kanaalisillan alla... |
Vielä oli kaksi sulkua edessä ennen Nürnbergin marinaa.
Ensin sulku Eibach (km 72, 19,5 m), jota lähestyessämme päätimme ohittaa
Main-laivan, sillä sululle odotti pääsyä yksi hotellilaiva, Viking Braki, ja
uskoimme mahtuvamme sen kanssa samaan sulutukseen. Ja siihen sulkuvahti
antoikin luvan. Tähän sulutukseen kului aikaa 40 minuuttia ja sitten pääsimme
ominemme jatkamaan matkaa, sillä Viking Braki jäi Hafen Nürnbergin satamaan.
Vain kolmen kilometrin päässä oli seuraava, päivän viimeinen
sulku, Schleuse Nürnberg (km 69, 9,4 m). Siihen satuimme sopivasti
hampurilaisen laivan, Royal Crownin, perään.
Parikymmentä minuuttia myöhemmin
olimme ulkona kanaalilla ja rupesimme tähystelemään tulevaa yöpymissatamaamme.
Sulun ja marinan välissä oli neljän kilometrin matkalla peräti 8 siltaa, joten
niitä laskemalla löytyi helposti Sportboothafen des 1. Motoryachtclub Nürnburg.
Rankan päivän päätteeksi käytiin suihkussa ja istuksittiin
lempeässä illassa omalla ulkoterassilla. Sulutukset eivät olleet yhtä rankkoja
kuin eilen oli ollut, vaan pitkä päivä, 12 tuntia, kuumassa auringossa ja
varjottomassa veneessä teki päivästä rankkaakin rankemman.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti