Sunnuntai-tiistai 7.-9.6.15 Nürnbergissä
Rauhallinen aamu Nürnbergin marinassa. Puolen päivän jälkeen
pyykit pesukoneeseen ja kuivumaan, myös koneeseen. Yksi koneellinen kesti
peseytyä 2,5 tuntia, joten kahteen koneelliseen meni käytännöllisesti katsoen
koko sunnuntai-iltapäivä.
Maanantaina satoi koko päivän tauotta. Sain kuitenkin
kolmannen koneellisen pyykättyä itse pahemmin kastumatta. Marinassa on wlan
-nettiyhteys ja meillä veneessä sen signaalin vahvistamiseksi antenni, jonka
ostimme viime kesänä Wienistä. Saimme
siis nettiyhteyden veneeseen ja surffailimme pitkästä aikaa. Mitään muuta ei
tainnut tullakaan tehtyä.
Tiistaina ei enää satanut. Putsasimme Regensburgin marinan
laiturissa tervaantuneet lepuuttajat ja veneen kyljen ja kävimme lähikaupassa
ruokaostoksilla. Siinäpä sitä oli puuhaa yllin kyllin…
Keskiviikko 10.6.15 löytyi uutta katsottavaa
Vanhan kaupungin ympäröi muuri |
Mielenkiintoisen näköisiä taloja... |
Ihmisoikeuksien katu |
Olutta maailman vanhimmasta luostaripanimosta |
Käsityöläiskorttelin tuotteita |
Tinassa löytyy Käsityötäiskorttelissa |
Torstai 11.6.15 Vain yksi sulutus
Seuraavalle sululle, Kriegenbrunn
(km 48,7, 18,3 m), saavuimme tunnin ajon jälkeen. Odotellessamme sulkuun pääsyä
kuvasin jonkun keltaisen linnun ja peltomaiseman. Sulutuksesta selvisimme yksin
ihan sujuvasti; alaspäin meno on helpompaa kuin ylössulutus, vaan kyllä
laskussakin on pidettävä köysistä kunnolla kiinni ja aina välillä vedettävä
jopa kaikin voimin.
Pian sulun jälkeen alitimme Moottoritie A3:n, jossa
näytettiin rakentavan toista siltaa vanhan rinnalle.
Ihmettelin myös kerrostaloja, joissa oli lasitettu
parvekkeita ihan oikeilla ikkunoilla. Lienee saatu talviasuttavia neliöitä…
Pian saavuimme Erlangeniin, Süssin marinaan, jossa olimme
viime kesänäkin. Nytkään Hafenmeister tai kukaan muukaan ei pahemmin meitä
häirinnyt ja olimmekin ainoa vene satamassa. Niin, lukuun ottamatta
katamaraanirungolle rakennettua matkailuvaunu –yhdistelmää, joka oli laituriin
kiinnitettynä viime vierailullakin.
Lähdimme pienelle kävelyreitille Alt-Erlangeniin. Tai niin
luulimme, sillä luonnonsuojelualueen metsän läpi päästyämme huomasimme olevamme
siistillä omakotialueella. Kiertelimme ja kaartelimme, kunnes saavuimme
kävelysillalle, joka oli kilometrin etelämpänä kuin marinamme. M-D -kanaali
virtaa pääsuuntanaan pohjoinen, joten olimme tuon sillan alittaneet matkallamme
Süssin marinaan. Kävelimme kanaalin toiselle puolen ja sieltä taas kilometrin
takaisin ”omalle” sillallemme. Ihan kiva ja helppo matka, paitsi pääsy
Dechsendorfer Damm –maantiesillalle. Kävelytietä sai kulkea muutamia satoja
metrejä sillalta poispäin, ennen kuin pääsimme kiipeämään jyrkkää tienluiskaa ylös . Itse emme
kiipeämispaikka keksineet, vaan siitä kohden oli aiemminkin kiivetty ylös.
Matkalla poimin kimpun kukkia, rakastaa, ei rakasta…
Sillan toisella puolen oli myös pitkä matka, ennen kuin
pääsimme kääntymään käytännössä sillan juuressa olevaan marinaan johtavalle
tielle. Illalla ruokailu ja suihku ja unten maille.
Perjantai 12.6.15
Kaljakellareita etsimässä
Euroopan vesitiet, osa niistä... |
Lemmikkisika, joka on järkyttävän lihava... |
Kilometrin ajon päässä oli Erlangenin sulku (km 41,1, 18,3
m), jonne pääsimme ajamaan suoraan sisään yksinämme. Parinkymmenen minuutin
kuluttua ajoimme sulusta pois ja kohti seuraavaa, Hausenin sulkua (km32,9, 12
m). Siellä jouduimme odottelemaan parikymmentä minuuttia ylös tulevaa laivaa,
ennen kuin meidän vuoromme tuli päästä alas, yksinämme. Odotellessamme
vuoroamme tuli kanssamme juttelemaan paikallinen pyöräilijä. Mies kertoi tämän
alueen olevan erittäin tunnettua olutaluetta, panimoita riittää tiheään; pian
alkaisi Main-joki ja viinialue. Hän neuvoi meitä menemään Forchheimin kaupunkiin,
jossa olisi Kellerwald ja siellä monen panimon Biergarten ja kaljakellarit.
St. Josefin kirkon alttaritaulu |
Niinpä ajoimmekin muutaman kilometrin päästä hitaasti
tunnustellen Regnitzaltarmiin, jossa näytti olevan MYC Forchheimin marina. Ja
vettä riitti, joten kiinnityimme ”ilmoittautumislaituriin”, jossa oli
koodilukolla suljettu laatikko. Soitin annettuun puhelinnumeroon, sain
Hafenmeisterilta koodin ja saimme portin avaimen. Olimme tulleet marinaan
puolen päivän maissa ja puoli kahden aikaan lähdimme kuumalle tielle, kävellen.
Ensin löysimme kukkulan laelta (apteekista saadun neuvon mukaan) St. Josefin
kirkon. Se on uusi, betoninen rakennus, jossa on upeat lasi-ikkunat.
Missään ei kuitenkaan ollut vanhan keskustan näköistä,
olutpanimoista puhumattakaan, joten kysyin neuvoa Kellerwald’iin kukkakaupan
myyjältä. Tämä nuorilla silmillään näytti tien ja paikan pilleriltäni, ja minä
onneton en nähnyt oikeastaan koko karttaa. Ymmärsin kuitenkin hänen puheestaan,
että meidän olisi mentävä sillan yli ja siitä sitten vielä joitain kilometrejä
eteenpäin.
Lähdimme lampsimaan kuumaa, varjotonta tietä, ensin yli
kanaalin ja sitten Centrum-viittojen mukaan oikealle. Ja yllätykseksemme olimme
pian keskellä mitä upeinta vanhaa kaupunkia. Turisti-infosta saimme näyttäviä
esitteitä ja kaupungin kartan. Kiertelimme ihailemassa pietillä
kunnossapidettyä vanhaa kaupunkia ja vierailimme kolmessa kirkossa. Jossain
neuvonnassa meille piirrettiin kartalle tie etsimäämme Kellerwald’iin, vaan
paikka oli jo kartan ulkopuolella. Seurasimme kuitenkin ohjeita ja saavuimme
samaan risteykseen, jossa olimme olleet sillan ylitettyämme. Masentuneina
menimme oluelle paikalliseen panimoon; ainoaan, jonka olimme nähneet koko
kaupunkimatkalla. Sieltä sitten saimme hymähtävän neuvon: noin 2,5 km tuohon
suuntaan, niin sieltä se löytyy. Etsin pilleriltäni (nyt sisällä varjossa
ollessamme) paikan ja löysinkin Kellerwald’in. Koska emme olleet syöneet,
lähdimme toiveikkaina vaeltamaan neuvottuun suuntaan. Ja tie nousi ja nousi, ja
lopulta laahustimme huipulle. Lämpötila oli 33 astetta vielä silloinkin, kun
muutaman tunnin kuluttua syöneenä ja saaneena palasimme joen tasolle; mitähän
se oli silloin, kun kiipesimme ylös?
Etsimme varsinaisesti sellaista panimoa, joka valmisti
kuuluisaa Swarchse Anna –olutta. Sen ravintola oli kuitenkin suljettu ja meidät
ohjattiin rauhalliseen Biergarteniin pienen matkan päähän. Siellä sitten
nautimme paikallista tummaa olutta ja söimme viiden aikaan ribsejä, eli
grillattuja sian kylkiluita, sillä silloin vasta sai kuumaa ruokaa,. Minun
mielestäni ne eivät olleet sikaa vaan nautaa, vaan en asiaa kysynyt
henkilökunnalta.
Kun sitten lähdimme palaamaan alas kaupunkiin, menimme eri
tietä kuin ylös olimme menneet. Matka tuntui paljon helpommalta, kun polku/tie
kiemurteli puiden keskellä, varjossa.
Kadulla oli kumminkin kuumaa ja tuntui, että matka veneelle
kesti ikuisuuden. Pääsimme kuitenkin lähikaupan kautta perille ja myöhemmin
tuntui ihanalta istuksia ”omalla terassilla” kaikessa rauhassa pikkuhiljaa
viilenevässä illassa.
Lauantai 13.6.15 M-D –kanaali loppuu
Seuraavalle sululle ajelimme verkkaisesti Aquaplanin
perässä. Pääsimme Strullendorfin sulkuun (km 13,3, 7,41 m) suoraan Aquaplanin
perässä ja sulutuksessa ei ollut ongelmia nytkään.
Päivän ja M-d-kanaalin viimeistä sulkua, Bamberg, (km 7,4,
10,95 m) lähestyessämme pysähtyikin Aquaplan yht’äkkiä. Ohitimme sen ja
kiinnityimme odotuslaituriin. Siellä oli kaksi miestä leikkimässä
pienoislaivoilla. He uittelivat niitä aivan veneemme vieressä ja toinen kaveri
kyseli matkastamme. Osasi hän myös muutaman sanan suomenkieltä; yksi, kaksi, kolme…
Hän neuvoi meitä, että Bambergissa kannattaa käydä ja paikalta löytyy sopiva
marinakin.
Reilu puoli tuntia myöhemmin Aquaplan ajoi eteemme ja
kiinnittyi laituriin. Sulusta tuli ulos liki 200 metriä pitkä yhdistelmä
(laiva+työntöproomu) ja odottelimme vihreän valon palaessa Aquaplanin lähtevän
sulkuun. Sen sijaan sululta huudettiinkin ”sportboottia” meneväksi
sulkuun.
Niinpä sitten sulutimmekin ylhäisessä yksinäisyydessämme
liki 11 metriä alas ja olimme näin kulkeneet läpi koko Main-Donau – kanaalin.
Niinpä katsoimme karttakirjastamme, että Kanaalin
kilometrillä 2,6 olisi Regnitz-joen varrella marina, jossa näytti olevan
tarpeeksi vettä kölimme alle. Ja sinne sitten kiinnityimmekin ystävällisen
Hafenmeister-pariskunnan avustamana. Ihan ok paikka, paitsi että turistiveneet
kulkivat siitä ohi Bamberg-kaupungin kiertomatkallaan, ja turhan useasti.
Main-Donau –kanaalin selättämisen kunniaksi söimme hieman
tavallista juhlavammin, kun otimme ruokaryypyn…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti