Perjantai 19.6 Onnistunut irtautuminen
Illalla ja yöllä muutamien ohiajaneiden suurten alusten
synnyttämä aallokko sai veneemme kölin hakkaamaan pohjaan, sillä vettä oli nyt vain
180 cm, kun syväyksemme on virallisesti 1,65. Meillä on veneessä aika paljon
lastia, joten emme enää keinuneetkaan aalloilla, vaan painuimme vuoroin kölin
varaan pohjaan ja hyppäsimme sitten pienen matkan ylös. Ja pohja kuului olevan
karkeaa ainesta ja kiveä. Päätimme siis olla olematta toista yötä tässä
paikassa, ettei vene rikkoutuisi. Lisäksi aamulla klo 6 joku koputti veneen
kylkeen. Kaupungin edustaja tahtoi meidän maksavan venepaikastamme 12 Euroa; se
tuntui ryöstöltä, vaan tietenkin maksoin mukisematta ja vetäydyin takaisin
nukkumaan. Rahastaja oli käskenyt säilyttämään kuitin, jota pitäisi näyttää,
jos poliisit tulisivat kyselemään. Ei näkynyt poliiseja, kun liki normaaliin
aikaan taistelimme itsemme pois kahden laivan väliseltä paikaltamme.
Keulaköysi
tarttui teräsvaijeriin ja jouduin laskemaan sen irti käsistäni. Kapu manasi
hetken menetettyä punaista köyttään, vaan ajoi sitten päättäväisesti keula
edellä takaisin lähtöpaikkaamme, nyt kuitenkin aivan liki vaijerissa roikkuvaa
köydenpäätä. Minua hän ohjeisti puoshaalla kurkottamaan köyden päässä olevasta
silmukasta kiinni, irrottamaan köyden pinteestään ja vetämään takaisin. Nöyränä
tyttönä seurasin rohkeasti ohjeita, kurkottelin puoshaka tanassa ja sain kun
sainkin kaikki 10 metriä köyttä vedettyä talteen. Hyvä minä…
Sulutimme Würzburgin sulussa (km 252, 2,75 m)
sujuvasti Isabelle I –laivan kanssa.
Würzburgin sululla, keskellä kaupunkia |
Kymmenen kilometrin päässä oli seuraava
sulku, Erlabrunn (km 242, 4,15 m), jonne ajoimme tietenkin Isabellen
perässä. Jokilaivan kanssa sulutus kestää hieman kauemmin kuin yksin, sillä
pääsemme sulkuun vasta kun laiva on jo asettunut paikoilleen ja pääsemme
ajamaan sulusta ulos vasta sitten, kun laiva on jo melkein ulkona. Tämä siksi,
että laivan potkurivirtaus aiheuttaisi meille turhia vaikeuksia, jos lähtisimme
heti sen perään.
Ja taas kymmenkunta kilometriä ja edessä oli sulku. Himmelstadtin
sululle (km 232, 4,3 m) ajoimme sisään 10 yli kaksi ja ulos puoli tuntia
myöhemmin.
Karlstadtissa emme tällä kertaa käyneet syömässä, vaan
kuvasin Ruine Karlburgin ja kaupungista mm. der ”Rote Turm’in” .
Neljän jälkeen ajoimme Isabellen perässä Harrbachin
sulkuun (km 220, 4,9 m) ja jättäydyimme sitten kymmenen kilometrin päässä
olevaan Gemündenin suojasatamaan. Täällä olimme olleet viime kesänäkin, joten
tiesimme paikan. Täällä ei ollut mitään palveluita, vaan ei siten maksujakaan.
Rauhallinen satama, sillä WSA:lla ei näyttänyt olevan yhtään alusta paikalla
eikä muita matkalaisiakaan ilmestynyt laituriin. Levitimme sateensuojapressun
juuri, kun sade alkoi, joten emme paljoa kastuneet. Ruokailu ja nukkumaan,
totuttuun tapaan, vaikka huomenna olisikin huoltopäivä ja tänään juhannusaatto
siellä, missä sitä vietetään.
SeijMer Gemündenissä WSA:n satamassa |
Lauantai 20.6.15 Huoltopäivä Gemündenissä
Huoltopäivä Gemünden suojasatamassa toteutui koneen huollon
osalta; vuodevaatteet yms. jäivät kyllä tuulettamatta, valitettavasti.
Iltapäivällä työnsimme polkupyörät laiturilta ylös tielle ja lähdimme etsimään
ruokakauppaa, jonka olimme navigaattorista paikallistaneet jonnekin ihan
lähiseudulle.
Fillaroimme kolmen tunnelin kautta ratojen alta ja saavuimme suurelle rakennustyömaalla. Eihän siinä mitään kauppaa ollutkaan, ja samalla alkoi sataa. Vetäydyimme alikulun suojaan ja etsimme navigaattorista reitin Lidl-myymälään, joka näytti olevan hieman pohjoisempana, ratojen takana. Kapu oli katsovinaan, että ratojen alta pääsisi oikaisemaan, eikä tartteisi mennä ”isolle tielle”. Pyöräilimme siis sateen tauottua länteen kohti Langenprozelten –kylää, joka on muutama kilometri länteen Gemündenistä, ja tietenkin sekin Mainin varrella. Vaan eipä löytynyt mitään radanalitusoikotietä, vaan saavuimme hiljaiselle omakotialueelle. Kysyin eräältä puutarhassaan ahkeroivalta mieheltä kauppa-asiaa. Hän neuvoi ajamaan jonkin matkaa eteenpäin ja sitten siltaa myöten radan yli sekä jatkamaan, kunnes Lidl ja muita kauppoja tulee vastaan. Löysimmehän me sitten kaupat, ja ostokset tehtyämme lähdimme toista tietä veneelle päin. Pyörätie löytyi helposti ja kun seurasimme erästä pariskuntaa vaivihkaa ratojen yli oikotietä, niin huomasimme pian olevamme siinä kohdassa, jossa oli se suuri rakennustyömaa. Siitä oli siis enää lyhyt matka veneelle ja päivän liikunta-annos tuli liki täyteen arkiliikunnasta.
Illemmalla pyöräilimme vielä Gemünden keskustaan ja kävimme syömässä Ratsschenke-ravintolassa ja pienellä kävelykierroksella viime kesältä tutussa keskustassa. Niinpä tyytyväisinä paneuduimme punkkaan odottamaan aamua ja matkan jatkumista…
Radanalitustunneli ... |
Fillaroimme kolmen tunnelin kautta ratojen alta ja saavuimme suurelle rakennustyömaalla. Eihän siinä mitään kauppaa ollutkaan, ja samalla alkoi sataa. Vetäydyimme alikulun suojaan ja etsimme navigaattorista reitin Lidl-myymälään, joka näytti olevan hieman pohjoisempana, ratojen takana. Kapu oli katsovinaan, että ratojen alta pääsisi oikaisemaan, eikä tartteisi mennä ”isolle tielle”. Pyöräilimme siis sateen tauottua länteen kohti Langenprozelten –kylää, joka on muutama kilometri länteen Gemündenistä, ja tietenkin sekin Mainin varrella. Vaan eipä löytynyt mitään radanalitusoikotietä, vaan saavuimme hiljaiselle omakotialueelle. Kysyin eräältä puutarhassaan ahkeroivalta mieheltä kauppa-asiaa. Hän neuvoi ajamaan jonkin matkaa eteenpäin ja sitten siltaa myöten radan yli sekä jatkamaan, kunnes Lidl ja muita kauppoja tulee vastaan. Löysimmehän me sitten kaupat, ja ostokset tehtyämme lähdimme toista tietä veneelle päin. Pyörätie löytyi helposti ja kun seurasimme erästä pariskuntaa vaivihkaa ratojen yli oikotietä, niin huomasimme pian olevamme siinä kohdassa, jossa oli se suuri rakennustyömaa. Siitä oli siis enää lyhyt matka veneelle ja päivän liikunta-annos tuli liki täyteen arkiliikunnasta.
Illemmalla pyöräilimme vielä Gemünden keskustaan ja kävimme syömässä Ratsschenke-ravintolassa ja pienellä kävelykierroksella viime kesältä tutussa keskustassa. Niinpä tyytyväisinä paneuduimme punkkaan odottamaan aamua ja matkan jatkumista…
Sunnuntai 21.6.2015 Sululla maihin kuvaamaan kukkia…
Aamulla lähdimme liikenteeseen yöllisen sateen jäljeltä
sumuiselle joelle. Ensimmäinen sulku oli vastassa taas sen 10 km ajon jälkeen
klo 9.30. Steinbach (km 200, 5,14 m) sujui mukavasti ja yhdentoista
aikaan olimme jo Rothenfelsin sululla (km 186, 5,26 m), jonka myös
sulutimme yksin ja ilman viivytystä.
Lengfurtin sululle (km 175, 3,99 m) kiinnityimme
odotuslaituriin pian saapumisemme jälkeen puoli yhden maissa. Siinä
odotellessamme minä uskalsin nousta maihin ja kuvasin kukkia ja muurahaisia
laiturin takaisessa penkereessä.
Puolen tunnin odotuksen jälkeen sulusta nousi laiva ja me pääsimme siis kolmen vartin odotuksen jälkeen suluttamaan. Tällä sululla oli erilaiset pollarit kuin aiemmin, aika jännän näköiset ja melko uudet. Toista tuntia siis tässä sululla meni odotuksineen.
Puolen tunnin odotuksen jälkeen sulusta nousi laiva ja me pääsimme siis kolmen vartin odotuksen jälkeen suluttamaan. Tällä sululla oli erilaiset pollarit kuin aiemmin, aika jännän näköiset ja melko uudet. Toista tuntia siis tässä sululla meni odotuksineen.
Tuntia myöhemmin olimme Eichelin sululla (km 160, 4,5
m), edelleen yksinämme ja sulutus sujui joutuisasti 10 minuutissa. Kolmen
maissa ohitimme Wertheimin vanhan kaupungin ja siellä olisi ollut paljon
katsottavaa, vaan ei tietenkään meille laituripaikkaa. Kuvasin vain kaupungin
laidalla olevan entisen linnan rauniot.
Vielä sulutimme Faubachin sululla (km 147, 4,51 m)
ennen kuin kurvasimme viime kesänä tutuksi tulleeseen Stadtprozelten marinaan.
Sielläpä oli maisema muuttunut, suurimmat puskat oli siivottu pois,
vieraslaituri oli muuttanut paikkaa ja aivan täynnä, eikä portin avainta ollut
missään. Pääsimme syvyyden puolesta kiinnittymään toiseen laituriin, jossa ei ollut
saatavana virtaa. Koska portin avainta ei ollut, emme päässeet marinasta
ollenkaan pois, vaikka meillä oli ollut tarkoitus käydä täyttämässä
dieselpänikät läheisellä huoltoasemalla. Soitin moneen kertaan ilmoitustaululla
olleeseen numeroon, vaan en saanut ketään vastamaan. Siispä tyydyimme
kohtaloomme, Kapu laittoi ruokaa, tiskasi ja sitten kirjoittelimme, kunnes
tietokoneista loppui virta.
Lähtö Stadtprozeltenin marinasta |
Maanantai 22.6.15 taas WSA:n altaaseen
Yöllä satoi ja aamusella oli sankkaa sumua. Puoli kymmenen
maissa oli soveliasta jättää tämä Statdsprozelten marina ja siirtyä joelle. Tuttu
tahti, 10 km ja sulku, tällä kertaa Freudenberg (km 134, 4,51 m). Jouduimme
kiinnittymään odotuslaituriin, kunnes sulusta nousi laiva ja me pääsimme
sulkuun WSA:n työveneen ja erään moottoriveneen jälkeen. Pian jatkoimme yhdessä
Heubachin sululle (km 122, 4 m) ja ajoimme sisään samassa
järjestyksessä, me viimeisenä. Sululla kuului ja tietysti näyttikin olevan
remontti menossa, sillä meteli oli aivan kauhea. Betonia ilmeisesti murskattiin
rakenteista ja kuljetettiin sulun yli jätevaunuun. Ja kauaa sitä meteliä ei
onneksi tarvinnut kuunnella, sillä sulutus oli taas ohi reilussa
varttitunnissa.
Tunti edellisestä sulusta pääsystä oli edessä Klingenbergin
sulku (km 113, 4 m).Sulusta tuli ulos ensin kaksi alusta ja sinne ajoi WSA:n veneen
perässä pieni risteilyalus ja me sportbootit viimeisinä.
Ajoimme viitisen kilometriä peräkkäin ja sitten kolmen aikaan me sportbootit kaarroimme WSA:n satamaan kilometrillä 107,5. Siellä on Erlenbacherin Wassersportclubin satama ja vierasvenelaituri. Kiinnityimme laiturin päähän ja vettä oli alla tarpeeksi. Normaalit iltatoimet ja taas unta etsimään.
Peräkanaa ulos sulusta... |
Ajoimme viitisen kilometriä peräkkäin ja sitten kolmen aikaan me sportbootit kaarroimme WSA:n satamaan kilometrillä 107,5. Siellä on Erlenbacherin Wassersportclubin satama ja vierasvenelaituri. Kiinnityimme laiturin päähän ja vettä oli alla tarpeeksi. Normaalit iltatoimet ja taas unta etsimään.
SeijMer Erlenbacherin laiturissa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti