perjantai 7. elokuuta 2015

21.-25.7. Oltiin Elbellä ja Hampurissa

Tiistai 21.7. Laivahissilla alas

Lähdimme mukavuuksittomasta laituripaikastamme Uelzenistä liikkeelle jo puoli yhdeksän aikaan.

Uelzenin marinan laituri WSA:n bauhafenissa
Ajoimme letkassa kolmen huviveneen kanssa ja puolen päivän aikaan saavuimme Lüneburgin laivahissille (ESK km 106,1, 38 m alas). Sinne piti kiinnittäytyä odotuslaituriin muiden mukana. Ohitsemme kiilasi viime metreillä takaamme tullut moottorivene, eikä meille enää ollut tilaa letkan hännillä ja siksi jouduimme ajamaan laiturissa olleiden veneiden eteen. Pitkän odotuksen jälkeen tuli joku venekuski kertomaan, että laivahissiin pääsee kerrallaan vain kolme huvivenettä laivan kanssa ja me emme ole jonon keulilla, vaan olimme tulleet jonoon viimeisenä. Senhän toki tiesimmekin, emmekä todellakaan olettaneet olevamme (paikastamme huolimatta) ensimmäisten sulutettavien joukossa. Kolme ensimmäistä sportbootttia meni ekassa sulutuksessa tunnin odotuksen jälkeen, sitten kolme seuraavaa tunnin päästä, ja lopulta meitä oli jäljellä kuusi venettä.  Ja ihme tapahtui: sulkumestari kuulutti kaikki loput, kuusi huvivenettä, hissiin yhtä aikaa ilman kaupallista liikennettä. Silloin olimme olleet odotuslaiturissa kolme tuntia.

Laivahissi yläasennossa...

Hissitys oli aika jännä kokemus. Vesi ei vaihtunut eikä vähentynyt, vaan menimme alas ”ammeessa” yhdessä hujauksessa 38 metriä. Koko ruljanssiin meni aikaa puolisen tuntia, josta ”ammehissin” putoaminen vaijereitten varassa vei vain vajaan 10 minuuttia. Ehkä ylösmeno ensi viikolla kestää sitten hieman kauemmin.

Jatkoimme matkaa Elbe-joen tasossa useita kilometrejä, kunnes tulimme kanavalta varsinaiselle Elbelle sen kilometrillä 573.

Edessä aukeni Elbe-joen ei vuorovesi -osuus...

Viidentoista kilometrin myötävirta-ajon jälkeen saavuimme Geesthacht-sululle. Patouoman puolella, siis ei sulku-uomassa, oli venesatama, jonka meille oli opastanut paikallinen veneilijä aiemmin odotuslaiturissa ollessamme. Pääsimme syvyyden puolesta juuri ja juuri ajamaan vierasvenelaituriin, jolloin veimme kolmen veneen paikan. Mehän emme voi kiinnittyä keula edellä laituriin, sillä emme pääse kulkemaan keulasta maihin, koska mastomme lepää keulakaiteiden päällä.
Nautimme suihkusta, joka sisältyi 13 Euron laiturimaksuun ja pääsimme ruokailun jälkeen taas hyvin ansaitulle levolle omaan punkkaan…

Keskiviikko 22.7. Vuorovesi-Elbellä

Aamusta ajoissa, puoli kymmenen maissa, irrottauduimme viehättävän Geesthachtin Motor-Yacht-Clubin laiturista, jossa veneen köli oli osittain pohjassa kiinni.

Geesthachtin sululle (km 585, 4,5 m alas) ajo ei kestänyt kovin kauaa, vaan siellä oli jäätävä taas odotuslaituriin. Liki 40 minuutin odottelun jälkeen pääsimme yhden moottoriveneen kanssa kahdestaan sulkuun. jossa meidät laskettiin alas 4,5 metriä. Ajoimme sulusta ulos vuoroveden alaiseen Elbe-jokeen, jossa vettä oli allamme ihan tarpeeksi.

Elbe jakautuu kilometrillä 608 eteläiseen ja pohjoiseen haaraan. Me käännyimme Norderelbelle ja saavuimme kilometrillä 622 Hamburin City Sport-Hafen -satamaan. Olin aiemmin lähettänyt s-postin satamakonttoriin varataksemme paikan. Laitureiden päässä olikin ”reserved” lappuja, joten oli vaikeata päättää, mikä paikka oli meille varattu. Joku mies kuitenkin viittoili laiturilta ja osoitti meille kiinnityspaikan tavallisesta pilttuusta, joten päätös oli helppo. Viittoileva mies osoittautui hafenmeisteriksi, jolle sitten kävimme tilittämässä satamamaksun sunnuntaihin asti. Vähän myöhemmin huomasimme, miksi niitä varattu-lappuja oli niin monia. Satama-altaaseen tuli kumiveneitten avustamina monia katamaraaneja, joilla näytti olevan kilpailut Elbe-joella. Ja ne varatut paikat olivat sitten niille kilpaveneille, jotka eivät olisi mahtuneet normaaleihin pilttuisiin.

Katamaraaneja Hampurin City Hafen marinassa
Torstai 23.7. Saunaan!

Kävimme läheisessä kaupassa ja suunnistimme heti neljän jälkeen Suomen Merimieskirkon Hampurin toimipisteelle saunomaan. Olipa ihanaa löylytellä kahden kuukauden tauon jälkeen! Merimieskirkon saunoissa on heti valmis –kiukaat ja minulta kesti hetken löytää nappula, joka aktivoi kiukaan. Vaan sitten, kun kiukaan luukku oli ollut auki muutaman minuutin ja puhaltanut kuumaa ilmaa löylyhuoneeseen, oli suloista nauttia pehmeistä löylyistä.

Hampurin suomalainen merimieskirkko
Anne oli sillä välin tullut kirkolle seuralaisineen ja lähdimme kaikki neljä veneelle. Kävelimme myöhemmin yhdessä Elben rantabulevardia länteen päin etsien sopivaa ruokapaikkaa. Syötyämme vieraamme lähtivät kotiinsa ja me veneellemme. Yöllä oli vesisade, ja me nukuimme nousu- ja laskuveden keinuttamassa punkassa ihan hyvin.

Perjantai 24.7. Kaupunginosa- ja kirkkokierros

Lähdimme Hampurin kaupunkikierrokselle ennen puoltapäivää puolipilviseen, tuuliseen säähän. Suunnistimme ensin aivan venesataman vieressä olevaan Hafen Cityyn, mutta pysyimme pääasiassa sillä puolen kaupunginosaa, jossa oli vanhoja, uusiokäyttöön remontoituja makasiineja.
Tämä talo on omistettu kokonaan itämaisten mattojen tuontiyhtiöille

Pyhän Mikaelin kirkko
Söimme päiväpalan eräässä konditoriassa ja sitten menimme Pyhän Katariinan kirkkoon.
 Jatkoimme matkaa Raatihuoneelle, jonka ole aiemminkin kuvannut, vaan nyt kävin myös sen takapuolella ja sisälläkin. Kävimme myös Pyhän Petrin ja Jaakobin kirkoissa.  Kävellessämme ihmettelimme vuoroveden kuivaksi jättämää kanavanpohjaa. Ennen veneelle paluuta kävimme myös kuvaamassa Pyhän Mikaelin kirkkoa Merimieskirkon läheisyydessä.
Illalla kävimme vierailulla ja syömässä Annen ja Manfriedin luona ja vietimme hauskan illan ulkona puutarhassa.
Paäsimme veneelle vasta jo pimeän tultua, joten kuvasin muutaman ”yökuvankin”. Kävimme vielä maistamassa Feuerschiffin omaa erikoisolutta, Rotblondes Dunkelbier. Olipa harvinaisen hyvän makuista kaljaa, vaan sitä ei valitettavasti voinut ostaa mukaan…

Hampurin raatihuone

Kuiva kanavanuoma laskuveden aikaan Hampurissa

Illallinen puutarhassa

Baumwald-asemalla

Lauantai 25.7. Vapaapäivä ja taas saunaan nauttimaan...

Vietimme vapaapäivää kirjoittaen matkakertomusta, vaikka kauppareissulla käynti katkaisikin välillä runosuonen sykkeen. Olimme aiemmin suunnitelleet menevämme tänäänkin saunaan, vaan tilaussauna-aika ennätti mennä ohi huomaamatta. Jahkailin muutaman tunnin ajan, josko menisimme yleisen saunan löylyihin kuuden jälkeen. Vasta puoli kahdeksan saimme itsestämme irti ja kiiruhdimme kirkolle. Onneksi, sillä löylyt olivat entistäkin suloisemmat ja nautimme niistä koko rahan edestä.