Sunnuntai 26.7. Elbeä edestakaisin Hampurissa
Anne ja Manfried tulivat satamaan aamusella ja lähdimme
veneajelulle ennen puoltapäivää, jolloin meillä oli muutama tunti aikaa ajella
nousuveden mukana Elbeä ylävirtaan. Kun laskuvesi alkoi, käännyimme takaisin ja
kiersimme nyt Süderelben kautta takaisin City Sport Hafeniin. Venesatamahan
sijaitsee Norderelben puolella ja nyt siis kiersimme Köhlbrandin saaren etelän
kautta. Matkalla näimme hyvin Hampurin uuden musiikkitalon.
Vieraamme pitivät reissusta kovin ja ihastuneina ”merielämään” haaveilivat
jo oman pieneen veneen ostamisesta. Veneelle palattuamme istuksimme vielä
hetken aurinkoisessa, mutta tuulisessa säässä veneen sitlootassa, ennen kuin
vieraamme lähtivät kotiinsa. Olivat kuulemma nukkuneet kellon ympäri raikkaan
merielämän uuvuttamina…
Maanantai 27.7. Elbeltä takaisin kanaville
Jätimme Hampurin taaksemme ja käännyimme takaisin Elbelle,
nyt vastavirtaan. Vuoroveden vaikutus loppui muutaman tunnin ajon jälkeen, kun
olimme suluttaneet Geesthachtin sululla (km 585, 4,5 m normaaliveden
tasosta) ylöspäin muutaman metrin, nyt Elbellä oli siis vielä nousuveden aika.
Matka jatkui melko yksitoikkoisena kymmenkunta kilometriä, kunnes käännyimme
Artlenburgin venesatamaan. Merkittyä väylää myöten pääsimme satama-altaaseen,
jossa kyllä tuntui olevan tarpeeksi vettä, vaan ensimmäiseen laituripaikkaan
emme kuitenkaan päässeet syväyksen puolesta. Kapu luotasi sitten campingalueen
puoleisen rannan ja kun vettä oli tarpeeksi, peruutti hän veneen
kiinnitystolppien väliin. Rannalla oli muutama mies, jotka kertoivat vettä
olevan 3 metriä ja huusivat minulle, että lepuuttajat hannaavat vastaan, eli
jäivät kiinnityspaalun taakse, jolloin vene ei liikkunut eteenpäin. Menin
nostamaan lautaa ja fendereitä pois paalun takaa ja silloin oikea käsivarteni
jäi hetkeksi puristuksiin veneen kaidevaijerin eli mantookin ja
peräkiinnityspaalun väliin. En ennättänyt jäädä taivastelemaan vahinkoa ja sain
kun sainkin venettä työnnettyä niin paljon sivuun, että saimme sen taas
liikkeelle rantaan (eli taakse) päin. Voimistuva tuuli alkoi painaa venettä sivuun,
vaan saimme onneksi otteen venepaikkojen välisestä köydestä. Siitä kiskomalla
saimme veneen perän niin lähelle rantamuuria, että saatoin alkaa ojentaa
kiinnitysköyttä rannalla olevalle kaverille. Silloin kuitenkin taivas repesi ja
ukkosmyräkkä kaatoi vettä niin paljon, että en moista muista aikoihin
kokeneeni. Miehet juoksivat klubitalon suojiin ja me jäimme kahdestaan
kiinnittämään tuulessa rimpuilevaa venettä. Kun olimme jo aivan läpimärkiä, oli
venekin kiinni ja rankkasade hiljeni kesäsateeksi. Levitimme sadesuojan ja
saimme vettävaluvat sadevaatteemme sen alle kuivumaan. Kaikki siis hyvin,
paitsi, että emme pääsisi rannalle ollenkaan, kun rantamuuri/laituri oli niin
korkealla.
Eräs rouva tuli jututtamaan meitä. Hänellä oli hyviä kokemuksia
suomalaisista ja hän lupasi järjestää jotain, joka auttaisi meidät veneestä
maalle. Pian hän toikin alumiiniset A-tikkaat ja soviteltiin yhdessä niitä
hetki perätuhdolle. Pääsinkin kiipeämään mastosta tukea ottaen laiturille ja
rouva neuvoi, missä sosialistiset tilat olivat Vessat ja suihkut näyttivät
olevan yhteiset campingalueen kanssa ja suihkun ovi lukossa. Vaan eipä tuo
meitä kovin häirinnyt; ruoanlaitto syönti, tiskaus ja maate.
Tiistai 28.7. Laivahissillä nyt ylös
Jätimme campingalueen laiturin puoli yhdeksän maissa ja
puolentoista tunnin ajon jälkeen tulimme Elbe-Seitenkanaalille Lüneburgin laivahissille. Kiinnityimme
paapuurin puolelle laituriin, jossa oli hylätyn oloinen pieni laiva. Pian kuitenkin tuli mies, joka aika
tylysti käski meidän siirtyä pois. Ilmeni, että UHU-laiva oli risteilyalus ja
rannalla oli jo matkustajia odottamassa veneeseen pääsyä. Ajoimme siis kanavan
toiselle puolelle odottamaan hissiin pääsyä ja UHU lähti matkustajineen Elbelle
päin. Odottelimme pari tuntia, kunnes
UHU saapui matkustajineen paikalle ja me sportbootit saimme luvan ajaa sen
perässä hissiin.
Lüneburgin laivahissi |
Nousu laivahissilla (schiffhebewerk) kesti vain vajaan
varttitunnin, joten pääsimme jatkamaan Elbe-Seitenkanaalia etelään päin pian
puolen päivän jälkeen.
Yksitoikkoisen ajon päätteeksi saavuimme Uelzeniin WSA:n
satamaan (bauhafen) neljä tuntia ajettuamme. Kiinnityimme samaan paikkaan kuin
mennessäkin sillä erotuksella, että nyt yritimme saada virtaa laiturin päässä
olevasta rasiasta. Ei kulkenut sähkö kaapelissamme, joten lähdimme
ilmoittautumaan Yachthafeniin. Pyöräilimme pari kilometriä kiertotietä, sillä
linnuntietä matkaa olisi ollut vain muutama sata metriä. Perille päästyämme
alkoi sade ja otimme fillareista satulat suojaan. Ravintolassa ei ollut Hafenmeisteriä,
vaan nuori tarjoilijamies kirjoitti meille kuitin. Kapu kuitenkin kyseenalaisti
vaaditun summan, koska eihän meillä ollut mitään mukavuuksia siellä laiturissa.
Hetken mielipiteittenvaihdon jälkeen Hafenmeister pyöräili paikalle ja lopulta
lupasi käydä katsomassa virta-tilanteen sekä pudotti satamamaksun vaaditusta
10.80 Eurosta puoleen. Tyytyväisinä pyöräilimme Uelzinin keskustaan, kävimme
ruokaostoksilla, pikaisesti kirkossa ja automaatista rahaa nostamassa. Veneelle
palatessa kuvailin erilaisia pensaita ja kukkia. Onneksi oli kirkas ilma, niin
aurinkokennot latasivat akkuja, koska sähkö ei edelleenkään kulkenut
kaapelissamme.
SeijMer WSAn Bauahfen satamassa... |
Keskiviikko 29.7. Sulutusta ja Volkkaria
Ihan ajoissa, ennen puolta yhdeksää lähdimme ja puolen
tunnin päästä olimme Uelzinin sululla. Vain puolen tunnin odotuksen jälkeen
pääsimme sulutukseen muiden huviveneiden kanssa.
Takaamme tullut mast on deck
–purjevene kiinnittyi kahden muun veneen väliin ja paapuurin puolella
kohdallamme ollut veneilijä kehotti meitä tulemaan viereensä; olimme silloin
kiinni styyrpuurin puoleisessa seinämässä, jossa kohdallamme ei ollut kelluvaa
pollaria. Kysyin miksi, ja hän sanoi tämän olevan erittäin korkea sulku. Emme
kuitenkaan vaihtaneet paikkaa, sillä eihän tämä 23 metriä ollut meille mitään
uutta; olimme Main-Donau –kanaalilla suluttaneet ylös ja alas 24 metriä
muutaman kerran. Puolen tunnin päästä pääsimme jatkamaan yksitoikkosta matkaa
Elbe-Seitenkanaalilla etelään päin.
Kolmen jälkeen olimme taas Mittellandkanaalilla. Kolmen
kilometrin päässä on Sülfedt-sulku (MLK km 237, 9 m alas). Odottelimme
puolisen tuntia ja sitten pääsimme kahden muun sportbootin kanssa sulkuun
tšekkiläisen työntöproomun perässä. Sulutus ei kestänyt kauaa ja pääsimme pian
jatkamaan matkaa. Jätimme kivilastissa olleet proomut taaksemme ja kohta
ajoimme Wolfsburgin kaupunkiin. Siis kanavan eteläpuolella on kaupunki ja
toisella rannalla Volkwagenin tehtaat ja Autostadt.
Siis kaikki yhtä volkkaria
ja väkeä tutustumassa sankoin joukoin. Meille ei siellä ollut laituripaikkaa,
vaan jatkoimme matkaa kymmenkunta kilometriä eteenpäin ja kiinnityimme
Liegestelle Rühenin laiturin itäpäähän, jossa on huviveneille varattu 100
metriä kiinnityspaikaksi. Laiturilla näytti olevan Kreikkalaisen ravintolan
lisäksi vedentankkauspiste, mutta siihen olisi pitänyt pyytää avain edelliseltä
sululta…
Yöpymässä tässä laiturissa oli muutama muukin pienvene ja
siihen saapui myöhemmin myös se työntöproomu, jonka kanssa olimme suluttaneet
Sülfeldtissä aiemmin iltapäivällä. Huomasimme nyt, että sen lastina ei
ollutkaan kiviä, vaan karkeaa kuonamursketta käytettäväksi kanavanreunojen
tukemiseen.
Jossain päivän mittaan ihmettelin myös seka-avioliittoa, kun sorsauros näytti ihan "epänormaalilta"...
En tiennytkään aiemmin, että autotehdaskin on "savupiipputeollisuutta", mutta monta pitkää piippua siinä näyttää olevan :) Hienoja kuvia, kuten Seijan kuvat yleensä aina ovat!
VastaaPoista