keskiviikko 19. elokuuta 2015

30.7-2.8. Muistelot jo elokuun puolelle...

Torstai 30.7 pientä koneremonttia...


Aamulla lähdimme liikkeelle Rühenin liegestellen rantapenkan laiturista aivan normaalisti, mutta muutaman kilometrin jälkeen koneen kierrokset yht’äkkiä putosivat aivan itsekseen. Kun sama toistui pian uudestaan, oli meidän käännyttävä takaisin ja otettava kiinni samaan paikkaa, josta olimme juuri lähteneet. Kapu puhdisti ja vaihtoi polttoainesuodattimet ja poisti vettä dieseltankista. Lähdimme liikkeelle uudestaan, vaan kone ei vieläkään pitänyt kierroksiaan. Uudestaan kiinni laituriin ja nyt konehuone auki. Meillä on Sole-dieselissä kaksi polttoainepumppua ja toinen niistä osoittautui olevan rikki. Kapu ohitti sen ja yritimme uudestaan kanavalle. Nyt kone toimi moitteettomasti, joten uskalsimme lähteä Mittellandkanaalia eteen- ja itään päin. Seuraavasta yöpymispaikasta ei ollut tietoa, olimme päättäneet katsoa sopivan Liegestellen matkan varrelta.

Liegestelle Rühen

26 kilometrin päässä olevasta Liegestelle Calvördenistä annoimme arvion, että se oli aika levottoman näköinen. Jatkoimme siis matkaa, koska ilta ei vielä ollut tullut ja seuraava, Liegestelle Bülstringen, olisi jo 10 km päässä. 
Emme olleet ennättäneet ajaa kuin 5 km, kun Kapu onneksemme huomasi oikealla rannalla kyltin, jossa mainostettiin 2 metriä syvää venesatamaa. Vene pian ympäri ja aukosta sisään.

Calvördenin marina

Laiturille tuli pieni poika seisomaan ja Kapu käänsi SeijMerin osoitettuun pilttuuseen. Pian tuli vanhempi mieskin paikalle auttaen meitä kiinnittymään. Hän kertoi olevansa Hafenmeister ja mainitsi marinan olevan vain 2 vuoden ikäinen. Ilmankos sen tietoja ei löytynyt mistään kirjoistamme eikä kartoistamme.
Käytimme hyväksemme satamamaksuun sisältyvän sähkön ja suihkun ja vietimme erittäin rahallisen yön.

Perjantai 31.7. Kanavan parannusta ja kuivasilta...


Kauniiseen, puolipilviseen päivään lähdimme normaaliin aikaan. Ennen lähtöä kuvasin aikamoisen harvinaisuuden, satamassa on septitankki-imuri. Semmoista emme kovin monta kertaa näiden kuluneiden 4 purjehduskesän aikana ole nähneet.



Olimme ajaneet toista tuntia, kun Handelslebenin kohdalla (n. km 300) oli hiljennettävä vauhtia. Useiden kilometrien matkalla oli menossa kanavan pohjan ruoppaus- ja reunojen tukemistyö.



Selvisimme työmaasta kunnialla läpi ja puolen päivän maissa saavuimme Elbe-joen ylittävän kuivasillan odotuspaikalle. Ilmoittauduin VHF-puhelimella ja sain neuvoksi ajaa sillalle pian tulevan jokilaivan perässä. Varttitunnin odottelun jälkeen pääsimmekin kuivasillalle, joka on noin kilometrin mittainen. Siinä on yksisuuntainen liikenne ja huviveneet saavat ajaa sille vain laivojen perässä.


Tämän sillan rakentamisen myötä on poistunut se hankala tilanne, joka oli vielä erään ohjekirjamme aikana: Elben vesi saattoi laskea niin paljon, että aiemmin paikalla olleen ”ajotien” käyttäminen olisi meillekin ollut haasteellista, jos ei peräti mahdotonta.


Muutama kilometri sillan jälkeen oli vuorossa taas sulku. Hohenwarte’n sulkuun (km 325, 19,9 m alas) pääsimme ajamaan muiden huviveneiden kanssa takaamme tulleen laivan perässä vain lyhyen odottelun jälkeen. Alassulutus sujui leppoisasti, vaikka meillä ei ollutkaan kelluvaa pollaria.


Ajoimme sulun jälkeen kymmenkunta kilometriä, kunnes saavuimme Burg’in (bei Magdenburg) yachthafeniin kilometrillä 334. Saimme paikan epävirallisesta pilttuusta, koska vierasvenepaikat olivat juuri täyttyneet edellämme ajaneista veneistä.
Hafenmeisteri tuli muutaman tunnin kuluttua paikalle ja hyväksyi paikkamme maksun saatuaan. Koska veneemme oli laiturin viimeisimpänä, oli sieltä tosi pitkä matka avoimen vierasveneportin kautta sosiaalitiloihin, jotka sijaitsivat aidan takana veneemme kohdalla. Satamakapteeni lupasi aukaista lähellämme olleen portin, jotta pääsisimme siitä helposti kulkemaan, myös fillareitten kanssa. Kun myöhemmin lähdimme polkupyörien kanssa hakemaan dieseliä, oli portti kuitenkin lukittuna edelleen. Kun huomautin tästä Hafenmeisterille, vakuutti hän portin olevan auki lukosta, vaikkakaan ei täysin avoinna.



Fillaroimme kartan ohjeiden mukaan (ei sillan yli, vaan kanaalin yli) kaupunkiin ja kävimme huoltsikalla täyttämässä kanisterit. Kapu sitoi huolellisesti kanisterin oman ja toisen minun pyöräni tarakkaan. Lisänä oli reppu, jossa oli ruokaostokset.  Vaihdoimme fillareita, koska minun pyöräni on niin raskas poljettava, että en sillä olisi jaksanut ajaa lasti päällä. Kevyen, vaikkakin aika epävarman oloisen polkupyörän kanssa ajoin sitten marinaan sille portille. jonka olisi pitänyt olla auki. Vaan eihän se ollut, Kapu oli ollut oikeassa. Sain kuitenkin pyöräni turvallisesti talutettua laituria pitkin veneelle ja Kapu pääsi tankkaamaan. Illemmalla lähdimme suihkuun, kun Kapu ensin aukaisi portin sopivalla työkalulla. Kun sitten suihkun jälkeen olimme menossa kävelylle, kulki portista joku nainen ja vetäisi sen kiinni, lukkoon. Huusin, ja pyysin häntä jättämään portin auki meitä varten. Aika nyreästi hän lupasi jättää sen avoimeksi puoleksi tunniksi. Kiertelimme hetken tontilla ja sitten ennätimme lukitsemattomasta portista veneelle.
Yö oli rauhallinen, ohiajavien laivojen synnyttämä aallokko ei juuri keinuttanut venettämme, vaikka kiinnitysköydet hieman narisivatkin Kapun korvan juuressa.

Lauantai, 1.8. Burgin nähtävyyksiä...


Olimme päättäneet olla tässä marinassa kaksi yötä. Siispä tänään menimme kaupunkikierrokselle. Olimme saaneet kartan ja sen perusteella kävimme tutustumassa Burgin nähtävyyksiin. Oberkiche unser Lieben Frauen oli juuri mennyt kiinni klo 12, sen sijaan Pyhän Johanneksen kirkko mainosti olevansa avoinna. Avoinna se olikin, siis ulko-ovi oli auki; ja vain lasioven läpi pääsi näkemään itse kirkkosaliin. Eipä tuosta masennuttu, sillä kaupungissa oli muutakin nähtävää. Raatihuoneella oli juuri ollut vihkiäiset ja hääpari vieraineen seisoi Raatihuoneen edustalla. Heillä oli kullakin käsissään valkoinen kyyhkynen, jotka he sitten yht’aikaa laskivat lentoon. Aika mielenkiintoinen näky…



Mukavaa oli myös nähdä kaksi haikaran pesää. Ne olivat käytöstä poistetuissa tehtaanpiipuissa, joten en niistä kovin läheistä kuvaa saanut.



















Kuuman päivän päätteeksi päätimme siirtää SeijMerin oikealle vierasvenepaikalle, koska kaikki muut vierasveneet olivat jo lähteneet pois. Hafenmeister oli yrittänyt antaa meille vettä aiemmassa paikassa, vaan ei onnistunut saamaan raanaa auki. Siirrettyämme veneen, laitoimme oman vesiletkun raanaan ja saimme tankin täyteen kahdella Eurolla. Hafenmeister oli aika kyllästynyt siihen, että portit eivät saaneet olla auki, vaan joku ne aina sulki kuin kiusaa tehdäkseen. Me olimme kuitenkin tyytyväisiä paikkaamme ja vietimme taas rauhallisen yön.

Sunnuntai 2.8. kanavan parannusta ja lintuja 


Olimme aikoinaan Rühe’in liegestellen jälkeen tulleet entisen Itä-Saksan puolelle. Itse asiassa se kreikkalainen ravintola toimii kait entisen rajatarkastusaseman tiloissa. Maisemat olivat ”rajanylityksen” jälkeen muuttuneet aikamoisesti; kanavan rannat näyttivät hoitamattomammilta ja rakentamattomammilta. Vajaan tunnin Burgista lähdön jälkeen jouduimme taas keskelle vesitietyömaata. Kanavaa oltiin leventämässä ja sen reunoja ja tulvavalleja rakentamassa. Eu.n tuklkemat työt olivat käynnissä myös seuraavalla sululla. Zerben sululle (km 345, 3,5-6 m alas) oltiin rakentamassa toista sulkukamaria ja kanavan rantarakennustyö jatkui monia kilometrejä eteenkin päin.

Zerbenin sululle rakennetaan toinen sulkukammio
Yhdentoista jälkeen ohitimme Genthin’in kaupungin, jossa kanaalissa oli paljon melostelijoita ja soutajia. Liekö siellä ollut jotkut kilpailut…



Taas tunti ajoa eteenpäin ja vastassa oli sulku. Wusterwitz-sulkuun (km 376,77, 2,5-5 m alas) pääsimme ajamaan puolen tunnin odottamisen jälkeen muutaman muun huviveneen kanssa. Ja pian sulutuksen jälkeen alkoi matkamme mielenkiintoinen osuus: tulimme ensimmäisille järville, muutamia kilometrejä Plauer See’tä ja Quenzsee’tä. Niiden jälkeen oli 5 kilometriä Silokankanaalia ja sitten Brandenburgin sulku (1,2 m ylös). Siellä jouduimme hyvin monen muun pienveneen kanssa odottelemaan reilun varttitunnin sulkuun pääsyä. Sinä aikana taivaan peitti hanhiparvi, jossa oli useita satoja hanhia, jotka sitten laskeutuivat kanaaliin ja viereiselle järvelle. Jokohan ne ovat muuttamassa…?



Reilun metrin nousu sulussa kesti tavattoman kauan, yli 20 minuuttia, joten mikään vene ei kovasti heilunut veden virtauksen voimasta, emme mekään. Kapu vaan totesi, että oli elämänsä hitain reilun metrin nousu…


Muutama sata metriä sulun yläpuolella on yksi Brandenburgin venesatamista, Marina Havel. Sieltä saimme hyvän paikan, kun olimme ajoissa ennen iltaa perillä. Tutustuimme marinaan ja totesimme supermarketin olevan aivan aidan takana.

Illalla katselimme, kun 8-lapsista joutsenperhettä syötettiin viereisistä veneistä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti